18.06.2024

Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. II OSK 2396/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Siegień Sędziowie: sędzia NSA Robert Sawuła sędzia del. WSA Jan Szuma (spr.) Protokolant: starszy asystent sędziego Anna Górska po rozpoznaniu w dniu 18 czerwca 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 23 czerwca 2021 r. sygn. akt II SA/Gd 21/21 w sprawie ze skargi [...] sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na decyzję Wojewody Pomorskiego z dnia 6 listopada 2020 r. nr WI-I.7840.3.162.2020.KW w przedmiocie pozwolenia na budowę 1. uchyla zaskarżony wyrok, zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty Gdańskiego z dnia 28 lipca 2020 r., nr 616/2020, 2. zasądza od Wojewody Pomorskiego na rzecz [...] sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kwotę 1707 (tysiąc siedemset siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 23 czerwca 2021 r., sygn. akt II SA/Gd 21/21 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę [...] sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na decyzję Wojewody Pomorskiego (zwanego dalej "Wojewodą") z dnia 6 listopada 2020 r., nr WI-I.7840.3.162.2020.KW utrzymującą w mocy decyzję Starosty Gdańskiego (zwanego dalej "Starostą") z dnia 28 lipca 2020 r., nr 616/2020 o odmowie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia skarżącej pozwolenia na budowę stacji bazowej telefonii komórkowej [...] wieża typu [...] o wysokości całkowitej 52,30 m n.p.t. wraz z instalacją zasilania elektrycznego na działkach nr [...], [...] i [...] w [...], jednostka ewidencyjna Pruszcz Gdański.

Powody, dla których organy administracji wydały negatywne dla skarżącej decyzje są co do zasady zbieżne, stąd wystarczającym jest przytoczenie w tym miejscu stanowiska Wojewody. Organ odwoławczy uznał inwestycję [...] sp. z o.o. za niezgodną z § 43 ust. 6 uchwały nr XXXII/178/2005 Rady Gminy Pruszcz Gdański z dnia 10 sierpnia 2005 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Pruszcz Gdański – część wyżynna (Dz. Urz. Woj. Pomorskiego Nr 88, poz. 1814, zwanej dalej "planem"). Stosownie do tego przepisu: "Maszty telefonii komórkowej, z uwzględnieniem § 30, mogą być lokalizowane poza następującymi terenami: Obszarem Chronionego Krajobrazu Rzeki Raduni, Obszarem Chronionego Krajobrazu Żuław, wszystkimi rodzajami zabudowy mieszkaniowej, wszystkimi strefami konserwatorskimi i minimum 200 m od ich granic, korytarzami ekologicznymi, w pasach minimum 200 m od dróg krajowych i wojewódzkich, 100 m od dróg powiatowych i lokalnych oraz poza korytarzami infrastruktury technicznej i radiolinii". Wojewoda zaznaczył, że wymienione normy odległościowe nie zostały spełnione. Lokalizację masztu zaprojektowano bowiem około 101 m od drogi wojewódzkiej (działki nr [...], czyli ul. [...]) oraz w pobliżu istniejącej zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oznaczonej symbolem MJ: około 142 m od działki nr [...], 127 m od działki nr [...], 134 m od działki nr [...], 162 m od działki nr [...] i 175 m od działki nr [...].

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne