13.09.2024

Zasady ustalania odszkodowań za wywłaszczenie pod inwestycje drogowe - Wyrok NSA z dnia 13 września 2024 r., sygn. I OSK 1009/21

Odszkodowanie za wywłaszczenie nieruchomości na cele publiczne nie musi być pełnym ekwiwalentem rynkowej wartości, jeśli ograniczenia wynikają z ważnego interesu publicznego zgodnie z art. 21 ust. 2 Konstytucji RP.

Teza od Redakcji

Dnia 13 września 2024 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Maciej Dybowski Sędziowie: sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska sędzia del. WSA Maria Grzymisławska-Cybulska (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Krzysztof Ważny po rozpoznaniu w dniu 13 września 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 sierpnia 2020 r. sygn. akt I SA/Wa 1392/19 w sprawie ze skargi M. G. na decyzję Wojewody Mazowieckiego z dnia 12 kwietnia 2019 r. nr 1468/2019 w przedmiocie ustalenia odszkodowania za nieruchomość oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 7 sierpnia 2020 roku sygn. akt I SA/Wa 1392/19 oddalił skargę M.G. na decyzję Wojewody Mazowieckiego z dnia 12 kwietnia 2019 r. nr 1468/2019 w przedmiocie ustalenia odszkodowania za nieruchomość.

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wywiódł M.G., zarzucając Sądowi pierwszej instancji:

I. naruszenie prawa materialnego przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie, tj.

1) naruszenie art. 145 § 1 pkt 1 lit a ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Dz.U. z 2019, poz. 2325 – dalej jako: "P.p.s.a." w związku z art. 18 ust 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 1474 ze zm. - dalej jako "specustawa drogowa") polegające na błędnej wykładni art 18 ust. 1 specustawy drogowej, w świetle której przepis ten zawsze będzie stał na przeszkodzie ustaleniu wysokości odszkodowania wyższego niż wartość rynkowa przejętej nieruchomości (działka nr ewid. [...], obręb [...], o powierzchni [...] ha), także w sytuacji, w której szczególne okoliczności sprawy wskazują, że ograniczenie wysokości odszkodowania do wartości rynkowej przejętej nieruchomości nie zrekompensuje skarżącemu uszczerbku majątkowego, na który składają się również szkody powstałe w związku i w wyniku całego wieloletniego procesu wywłaszczeniowego, którego decyzja Prezydenta Miasta Siedlce z dnia 1 czerwca 2007 roku o ustaleniu lokalizacji drogi powiatowej klasy Z - ulicy [...] w [...] jest tylko jednym z elementów, a zatem ograniczenie wysokości odszkodowania do rynkowej wartości nieruchomości nie będzie odszkodowaniem ekwiwalentnym i słusznym w rozumieniu art. 21 ust. 2 Konstytucji RP (WSA w Warszawie niesłusznie wywodzi, że art. 21 ust 2 Konstytucji RP stoi na przeszkodzie ustaleniu pełnego odszkodowania i dlatego w ogóle zaniechał ustalenia, czy w okolicznościach sprawy słusznemu odszkodowaniu nie będzie odpowiadało właśnie odszkodowanie pełne - ponad wartość rynkową przejętej nieruchomości);

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne