20.09.2024

Dostęp do informacji publicznej przetworzonej a interes publiczny - Wyrok NSA z dnia 20 września 2024 r., sygn. III OSK 4755/21

Prawo do uzyskania informacji publicznej przetworzonej istnieje jedynie wówczas, gdy wykazano, że jej uzyskanie jest szczególnie istotne dla interesu publicznego, a samo powołanie się na zasięg publiczny działania wnioskodawcy nie jest wystarczające do spełnienia tej przesłanki.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski Protokolant: asystent sędziego Dominika Daśko po rozpoznaniu w dniu 20 września 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Fundacji e. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 grudnia 2020 r., sygn. akt II SA/Wa 1180/20 w sprawie ze skargi Fundacji e. z siedzibą w W. na decyzję partii politycznej [...] z dnia 6 maja 2020 r. w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Fundacji e. z siedzibą w W. na rzecz partii politycznej [...] kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 15 grudnia 2020 r., sygn. akt II SA/Wa 1180/20 oddalił skargę Fundacji e. z siedzibą w W. (dalej także jako: Fundacja) na decyzję partii politycznej [...] (dalej także jako: partia polityczna) z dnia 6 maja 2020 r. o odmowie udostępnienia informacji publicznej.

Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:

Wnioskiem z dnia 30 maja 2017 r. Fundacja, na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, zwróciła się do partii politycznej o udostępnienie informacji publicznej w postaci odpowiedzi na pytanie czy w imieniu partii w okresie od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 30 maja 2017 r. została zawarta jakakolwiek umowa z podmiotem (osobą fizyczną lub osobą prawną) zajmującym się kreowaniem wizerunku, komunikacją, czy marketingiem w mediach i Internecie, wskazując że w szczególności chodzi o podmioty takie jak: agencje public relations, firmy konsultingowe oraz prywatnych ekspertów zajmujących się w jakimkolwiek zakresie zagadnieniem lub zagadnieniami wskazanymi w niniejszym wniosku. Fundacja zaznaczyła, że w razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na powyższe pytanie prosi o:

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne