Ocena rażącego naruszenia prawa w kontekście bezczynności organu administracyjnego - Wyrok NSA z dnia 10 lipca 2024 r., sygn. III OSK 2294/23
Bezczynność organu administracji publicznej w zakresie udostępnienia informacji publicznej nie zawsze stanowi rażące naruszenie prawa - istotne jest, czy można przypisać organowi lekceważenie i brak woli załatwienia sprawy.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Sędziowie Sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak Sędzia del. WSA Maciej Kobak (spr.) po rozpoznaniu w dniu 10 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Starosty K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 13 kwietnia 2023 r., sygn. akt II SAB/Sz 290/22 w sprawie ze skargi K. K. na bezczynność Starosty K. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej I. uchyla punkt I zaskarżonego wyroku; II. stwierdza, że Starosta K. dopuścił się bezczynności; III. stwierdza, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa. IV. odstępuje od zasądzenia od K. K. na rzecz Starosty K. zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 13 kwietnia 2023 r. sygn. akt II SAB/Sz 290/22 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie po rozpoznaniu sprawy ze skargi K. K. na bezczynność Starosty K. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej stwierdził, że Starosta K. dopuścił się bezczynności oraz że bezczynność organu miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa, i zobowiązał Starostę K. do rozpoznania wniosku skarżącej o udostępnienie informacji publicznej z 1 września 2022 r. w terminie 14 dni od daty doręczenia organowi akt sprawy wraz z prawomocnym odpisem wyroku.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty