Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606492)
      • Kadry i płace (26072)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    19.04.2018

    Wyrok NSA z dnia 19 kwietnia 2018 r., sygn. I OSK 876/16

    Dostęp do informacji publicznej

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Olga Żurawska - Matusiak Sędziowie: Sędzia NSA Maciej Dybowski Sędzia del. WSA Przemysław Szustakiewicz (spr.) Protokolant asystent sędziego Anna Armińska po rozpoznaniu w dniu 19 kwietnia 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prorektora Uniwersytetu [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 24 września 2015 r. sygn. akt II SA/Kr 836/15 w sprawie ze skargi B. Sp. z o.o. z siedzibą w K. na decyzję Prorektora Uniwersytetu [...] z dnia [...] czerwca 2015 r., znak: [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej 1. prostuje rubrum zaskarżonego wyroku w ten sposób, że słowa "Rektora Uniwersytetu [...] w K." zastępuje słowami "Prorektora Uniwersytetu [...]", 2. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Krakowie, 3. zasądza od B. Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie na rzecz Prorektora Uniwersytetu [...] kwotę 340 (trzysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

    Uzasadnienie

    I OSK 876/16

    UZASADNIENIE

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 24 września 2016 r., sygn. akt II SA/Kr 836/15 uchylił decyzję Rektora Uniwersytetu [...] z dnia [...] czerwca 2015 r., znak: [...]w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej.

    W uzasadnieniu wskazano na następujący stan faktyczny i parawany sprawy:

    Prorektor Uniwersytetu [...] decyzją z dnia [...] marca 2015 r. nr [...], działając na podstawie art. 16 w związku z art. 17 i art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz art. 104 i art. 107 K.p.a., po rozpatrzeniu wniosku Biura Konsultingowego [...] o udostępnienie umowy z dnia [...] stycznia 2015 r., zawartej z wykonawcą inwestycji "[...]", odmówił udostępnienia informacji publicznej. W uzasadnieniu organ podniósł, że procedura udzielenia zamówienia publicznego prowadzona była w trybie dialogu konkurencyjnego, podczas którego SIWZ oraz projekt umowy były przekazywane jedynie uczestnikom tego postępowania, albowiem postanowienia w nich zawarte zostały wypracowane w ramach dialogu z wykonawcami, którzy dzielili się swoim doświadczeniem oraz wiedzą (know-how). W związku z tym przeprowadzony dialog miał, zgodnie z brzmieniem przepisu art. 60d ust. 7 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907, zwanej dalej p.z.p.), charakter poufny, a poufność ta dotyczyła wszelkich aspektów zamówienia żadna ze stron nie mogła ujawnić bez zgody drugiej strony informacji technicznych i handlowych związanych z dialogiem i taki obowiązek w zakresie zachowania poufności spoczywał i spoczywa nadal na U[...], jako zamawiającym. Co więcej, zawarte w treści umowy warunki, będące wynikiem negocjacji pomiędzy stronami, posiadają wartość gospodarczą i mogą stanowić źródło informacji dla konkurencji. Konsorcjum [...] oraz [...] S.A. - wykonawca umowy, w piśmie z dnia [...] stycznia 2015 r., tj. już następnego dnia po jej podpisaniu, zwrócił się do zamawiającego z wnioskiem o uznanie umowy wraz z załącznikami za informację poufną, zawierającą tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zamawiający uznał przedmiotowy wniosek wykonawcy za uzasadniony. W związku z zaistniałą sytuacją, zamawiający ograniczył się do podania do publicznej wiadomości, zgodnie z art. 92 ust. 2 p.z.p., firm, siedzib i adresów członków konsorcjum wykonawcy, a także informacji dotyczących ceny, terminu wykonania zamówienia oraz innych ogólnych kwestii związanych z umową, bowiem pozostałe informacje zawarte w umowie zostały zastrzeżone jako poufne. Organ wskazał, że prawo dostępu do informacji publicznej nie ma zatem charakteru absolutnego. Nadto uczelnia publiczna, jaką jest Uniwersytet [...], zgodnie z art. 9 pkt 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, należy do sektora finansów publicznych. Na mocy wskazanej wyżej ustawy uczelnia również może podjąć działania w zakresie ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa. Klauzule umowne wyłączające zasadę jawności określone art. 35 ustawy to klauzule dotyczące: informacji technicznych, technologicznych, organizacyjnych przedsiębiorstwa lub innych posiadających wartość gospodarczą, w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich w tajemnicy, lub w przypadku gdy jednostka sektora finansów publicznych wykaże, że informacja stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa z uwagi na to, że wymaga tego istotny interes publiczny lub ważny interes państwa. Strony umowy przewidziały zaś w artykule 24 umowy ("Prawa własności intelektualnej") zamknięty katalog celów, dla których wykonawca udziela U[...] licencji na korzystanie z istotnej części umowy. W skład tego katalogu nie wchodzi możliwość ujawnienia stosownych postanowień umownych osobom trzecim dla celów innych niż realizacja umowy w określonym zakresie, co potwierdzają dalsze postanowienia umowy. W przypadku umowy pomiędzy U[...] oraz wykonawcą wyłączenie zasady jawności nastąpiło także z uwagi na istotny interes publiczny. Umowa zawiera dane prywatne osób fizycznych powołanych przez strony do wykonywania czynności o fundamentalnym znaczeniu w zakresie wykonania umowy. Ujawnienie wspomnianych danych byłoby sprzeczne z przepisem art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, w zakresie ochrony prywatności osób fizycznych. Ponadto w razie ujawnienia rzeczonych danych podmioty prowadzące działalność konkurencyjną w zakresie objętym umową mogłyby uzyskać możliwość popełniania czynów niedozwolonej konkurencji.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Czy szkoła ma obowiązek udzielenia informacji o wynagrodzeniu pracownicy będącej radną
    • USTAWA z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej Art./§ 5
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    18.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2025 r., sygn. III OSK 2613/24
    Czytaj więcej
    14.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2025 r., sygn. III OSK 2694/24
    Czytaj więcej
    14.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2025 r., sygn. III OSK 1506/25
    Czytaj więcej
    12.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 listopada 2025 r., sygn. III OSK 2677/24
    Czytaj więcej
    12.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 listopada 2025 r., sygn. III OSK 2419/24
    Czytaj więcej
    05.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 5 listopada 2025 r., sygn. III OSK 905/25
    Czytaj więcej
    04.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 4 listopada 2025 r., sygn. III OSK 2482/24
    Czytaj więcej
    04.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 4 listopada 2025 r., sygn. III OSK 2483/24
    Czytaj więcej
    29.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 29 października 2025 r., sygn. III OSK 796/25
    Czytaj więcej
    29.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 29 października 2025 r., sygn. III OSK 586/25
    Czytaj więcej
    29.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 29 października 2025 r., sygn. III OSK 797/25
    Czytaj więcej
    29.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 29 października 2025 r., sygn. III OSK 606/25
    Czytaj więcej
    29.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 29 października 2025 r., sygn. III OSK 795/25
    Czytaj więcej
    29.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 29 października 2025 r., sygn. III OSK 983/25
    Czytaj więcej
    24.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 24 października 2025 r., sygn. III OSK 2676/24
    Czytaj więcej
    24.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 24 października 2025 r., sygn. III OSK 2685/24
    Czytaj więcej
    17.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 17 października 2025 r., sygn. III OSK 758/25
    Czytaj więcej
    17.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 17 października 2025 r., sygn. III OSK 1051/25
    Czytaj więcej
    16.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 16 października 2025 r., sygn. III OSK 420/25
    Czytaj więcej
    15.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 15 października 2025 r., sygn. III OSK 2876/24
    Czytaj więcej
    15.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 15 października 2025 r., sygn. III OSK 2875/24
    Czytaj więcej
    15.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 15 października 2025 r., sygn. III OSK 2649/24
    Czytaj więcej
    10.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 10 października 2025 r., sygn. III OSK 1648/24
    Czytaj więcej
    10.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 10 października 2025 r., sygn. III OSK 688/25
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.