Postanowienie NSA z dnia 7 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 1287/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 7 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Wielkopolskiego na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 30 stycznia 2024 r., sygn. akt IV SA/Po 824/23 w sprawie ze skargi Wojewody Wielkopolskiego na uchwałę Rady Gminy [...] z dnia 24 sierpnia 2023 r., nr 515/2023 w przedmiocie rozpatrzenia skargi postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie i przekazać sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Poznaniu.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, postanowieniem z dnia 30 stycznia 2024 r., sygn. akt IV SA/Po 824/23, odrzucił skargę Wojewody Wielkopolskiego na uchwałę Rady Gminy [...] z dnia 24 sierpnia 2023 r., nr 515/2023 w przedmiocie rozpatrzenia skargi.
W motywach rozstrzygnięcia Sąd pierwszej instancji wskazał, że przedmiotem kontroli sądowej była uchwała nr 515//2023 Rady Gminy [...] z dnia 24 sierpnia 2023 r. w sprawie rozpatrzenia skargi na Wójta Gminy [...] – wydana na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm., dalej: u.s.g.) oraz art. 229 pkt 3, art. 237 i art. 238 k.p.a. – uznająca za bezzasadną skargę z dnia 30 czerwca 2023 r. (z uzasadnieniem stanowiącym załącznik do tej uchwały).
Następnie Sąd pierwszej instancji przytoczył treść art. 3 § 1 i § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r., poz. 1634 ze zm., dalej: P.p.s.a.) a także art. 229 pkt 3 k.p.a. i wyjaśnił, że w orzecznictwie sądowoadministracyjnym, jak i w literaturze przedmiotu utrwalony jest pogląd, że w sprawach dotyczących postępowania skargowego unormowanego przepisami działu VIII k.p.a. nie przysługuje skarga do sądu administracyjnego. Podkreślił, że działania podejmowane przez organ w trybie postępowania w sprawie skarg i wniosków nie mają formy aktu lub czynności, o jakich mowa w art. 3 § 2 P.p.s.a. Tym samym czynności te – niezależnie od ich formy – podejmowane przez organy administracji publicznej w trybie ogólnych przepisów działu VIII k.p.a. czy też szczególnych przepisów, mają odrębny charakter i nie podlegają kontroli sądowoadministracyjnej. W postępowaniu skargowym, które jest jednoinstancyjnym postępowaniem uproszczonym, nie rozstrzyga się bowiem konkretnej sprawy administracyjnej. Skarga z art. 227 k.p.a. jest odformalizowanym środkiem ochrony różnych interesów jednostki, niedającym podstaw do uruchomienia dalszego trybu instancyjnego. Tym samym ocena prawidłowości prowadzenia postępowania skargowego w trybie przepisów działu VIII k.p.a. nie podlega kognicji sądów administracyjnych Mając zatem na uwadze, że poddana kontroli sądowej uchwała organu stanowiącego gminy została wydana na podstawie art. 229 pkt 3 k.p.a., należało uznać zaistnienie podstaw do odrzucenia skargi organu nadzoru na tę uchwałę.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty