09.02.2022

Wyrok NSA z dnia 9 lutego 2022 r., sygn. III OSK 4795/21

Zgodnie z art. 28aa ust. 9 ustawy o samorządzie gminnym, brak podjęcia uchwały o udzieleniu wójtowi wotum zaufania, ze względu na niewystąpienie bezwzględnej większości głosów, jest równoznaczny z podjęciem uchwały o nieudzieleniu wotum zaufania, co wymaga sporządzenia formalnej uchwały. Rada gminy sporządza uchwały nie tylko przy jej uchwaleniu, ale również w sytuacji, gdy ustawodawca przesądza o treści uchwały w przypadku konkretnego wyniku głosowania. Interpretacja ta podkreśla potrzebę zachowania formalności w celu zapewnienia nadzoru nad decyzjami rady, nawet gdy wynik głosowania jest określony przez ustawę.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędziowie Sędzia NSA Olga Żurawska - Matusiak Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 9 lutego 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Śląskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 16 grudnia 2020 r. sygn. akt III SA/Gl 634/20 w sprawie ze skargi Gminy W. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia [...] lipca 2020 r. nr [...] w przedmiocie nieudzielenia wotum zaufania prezydentowi miasta oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach zaskarżonym wyrokiem z dnia 16 grudnia 2020 r. sygn. akt III SA/Gl 634/20, po rozpoznaniu skargi Gminy W. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia [...] lipca 2020 r. nr [...], którym stwierdzono nieważność uchwały Rady Miejskiej W. z dnia [...] czerwca 2020 r. nr [...] w sprawie nieudzielenia wotum zaufania Prezydentowi Miasta W., uchylił zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze oraz zasądził zwrot kosztów postępowania sądowego.

W uzasadnieniu orzeczenia Sąd pierwszej instancji wskazał, że powodem stwierdzenia nieważności powyższej uchwały przez Wojewodę Śląskiego było naruszenie art. 28aa ust. 9 w związku z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713) zwanej dalej w skrócie u.s.g. w związku z art. 2 i art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Organ argumentował, że uchwała powstaje z chwilą przegłosowania jej projektu, który powinien być doręczony każdemu radnemu, a całe to postępowanie powinno znaleźć odzwierciedlenie w protokole z posiedzenia organu. Odnosząc te uwagi do sesji Rady Miejskiej W. z dnia [...] czerwca 2020 r. Wojewoda stwierdził, że debatowano w jej trakcie nad raportem o stanie Gminy i przeprowadzono głosowanie nad uchwałą w sprawie udzielenia Prezydentowi wotum zaufania. Nie wynika natomiast z protokołu sesji, by przedmiotem obrad była uchwała o nieudzieleniu Prezydentowi wotum zaufania, by taka uchwała była poddana pod głosowanie i by została przyjęta przez Radę Miejską w tym dniu. Wszystko to, w ocenie Wojewody stanowi o tym, że Przewodniczący Rady Miejskiej podpisał uchwałę, która nie była przedmiotem obrad Rady Miasta, co stanowi o naruszeniu art. 2 oraz art. 7 Konstytucji RP.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne