Postanowienie NSA z dnia 17 września 2025 r., sygn. II GSK 1154/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Patrycja Joanna Suwaj po rozpoznaniu w dniu 17 września 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. W. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 stycznia 2025 r. sygn. akt IV SA/Wa 2132/24 w przedmiocie odrzucenia skargi i zwrotu wpisu w sprawie ze skargi P. W. na uchwałę Rady Miasta Stołecznego Warszawy, z dnia 7 grudnia 2023 r., nr XCI/2974/2023, w przedmiocie ustanowienia Strefy Czystego Transportu w Warszawie, postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 15 stycznia 2025 r., sygn. akt IV SA/Wa 2132/24 odrzucił skargę P. W., (dalej przywoływany jako: "Skarżący") na uchwałę Rady Miasta Stołecznego Warszawy, z 7 grudnia 2023 r., nr XCI/2974/2023, w sprawie ustanowienia na obszarze miasta stołecznego Warszawy strefy czystego transportu, oraz zwrócił wpis sądowy od skargi.
2. Uzasadniając powyższe rozstrzygnięcie Sąd I instancji wskazał, że 7 grudnia 2023 roku Rada Miasta Stołecznego Warszawy wydała Uchwałę nr XCI/2974/2023 w sprawie ustanowienia na terenie miasta stołecznego Warszawy strefy czystego transportu (dalej: "Uchwała"). Strefa Czystego Transportu (dalej: "Strefa") została ustanowiona w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowiska (§1 Uchwały). Granice obszaru Strefy zostały określone w Załączniku nr 1 do Uchwały.
3. Pismem z 14 sierpnia 2024 r., Skarżący wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na powyższą uchwałę.
W uzasadnieniu skargi Skarżący przytoczył uzasadnienie do ww. uchwały wskazując, że zaskarżona uchwała narusza interes prawny i uprawnienia obywateli, a w szczególności osób mieszkających w Warszawie oraz dojeżdżających do Warszawy w celach zawodowych, edukacyjnych, rozrywkowych lub turystycznych. Ponadto zaskarżona uchwała wbrew twierdzeniom zawartym w jej uzasadnieniu nie została w sposób należyty uzgodniona z obywatelami i poddana pod dyskusję opinii publicznej, a także nie przeprowadzono szeregu kluczowych badań i analiz, natomiast te, na które powołano się w uzasadnieniu uchwały są bądź to nieaktualne i nierzetelne, bądź przedstawione w zupełnie innym kontekście niż to wynika z całokształtu badań, bądź też nie dotyczą Warszawy lub zostały sporządzone przez podmioty mające bezpośredni lub pośredni interes w tym, aby ograniczyć ilość pojazdów z silnikami spalinowymi na rzecz pojazdów elektrycznych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
