24.03.2023

Wyrok NSA z dnia 24 marca 2023 r., sygn. I OSK 231/22

W zakresie regulowania zasad gospodarowania nieruchomościami komunalnymi, rada gminy jest ograniczona wyłącznie do kompetencji przewidzianych w ustawie o samorządzie gminnym, a wszelkie próby przekroczenia tych granic, takie jak ustalenie zasad użyczenia nieruchomości, są niezgodne z prawem.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska Sędziowie: sędzia NSA Mariola Kowalska sędzia del. WSA Maria Grzymisławska-Cybulska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 24 marca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prokuratora Prokuratury Rejonowej w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 6 września 2021 r., sygn. akt II SA/Kr 286/21 w sprawie ze skargi Prokuratora Prokuratury Rejonowej w [...] na uchwałę Rady Gminy [...] z dnia [...] sierpnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Drwinia 1. uchyla zaskarżony wyrok w części dotyczącej Rozdziału 7 załącznika do zaskarżonej uchwały; 2. stwierdza nieważność Rozdziału 7 załącznika do zaskarżonej uchwały; 3. w pozostałej części skargę kasacyjną oddala.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 06 września 2021 r. sygn. II SA/Kr 286/21 oddalił skargę Prokuratora Rejonowego w [...] na uchwałę Rady Gminy [...] z dnia [...] sierpnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami.

Prokurator Prokuratury Rejonowej w [...] wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na uchwałę Rady Gminy [...] z dnia [...] sierpnia 2020 r. nr [...] w sprawie ustalenia zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy [...] (Dz.Urz.Woj.Małop. z 2020, poz. 5270 - dalej również jako: "Uchwała") zaskarżając tę uchwałę w części tj. w zakresie w jakim określa wytyczne dla Wójta Gminy katalogiem otwartym ("w szczególności’) - § 2 ust. 2 Uchwały; w zakresie w jakim określa zadania w ramach gospodarowania nieruchomościami, katalogiem otwartym ("w szczególności") - § 3 ust. 1 Uchwały; - w zakresie w jakim określa zadania w ramach prowadzenia ewidencji gminnego zasobu nieruchomości, katalogiem otwartym ("w szczególności") - § 4 ust. 1 Uchwały; w zakresie w jakim określa elementy Planu Wykorzystania Zasobu, katalogiem otwartym ("w szczególności") - § 5 ust. 1 Uchwały; - w zakresie w jakim określa wypadki nabywania nieruchomości, katalogiem otwartym ("w szczególności") - § 6 ust. 1 Uchwały; w zakresie w jakim określa zasady użyczenia nieruchomości - Rozdział 7 Uchwały; w zakresie w jakim określa wypadki obciążenia nieruchomości, katalogiem otwartym (,,w szczególności") - § 13 ust. 1 Uchwały;. w zakresie w jakim określa sposoby prowadzenia działalności windykacyjnych, katalogiem otwartym ("w szczególności") - § 14 ust. 1 Uchwały. Ponadto zaskarżonej Uchwale zarzucono naruszenie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy z dnia 8 marca. 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 506 ze zm. – dalej jako: "u.s.g."), poprzez przekroczenie delegacji ustawowej i określenie zaskarżoną uchwałą zasad użyczenia nieruchomości, w sytuacji gdy przepis ten nie zawiera kompetencji do stanowienia przez radę gminy w tym zakresie.

Sąd Wojewódzki oddalając skargę wskazał, że przepis art. 18 ust 2 pkt 9a u.s.g. stanowi, iż do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy. Sąd Wojewódzki wskazał, że prawdą jest, że przepis ten nie obejmuje uchwalania zasad dotyczących oddawania mienia gminnego w użyczenie. Tym niemniej przepisy zawarte w Rozdziale 7 nie nadają radzie gminy takich kompetencji tj. kompetencji związanych z podejmowaniem uchwał dotyczących zasad oddawania mienia gminnego w użyczenie. Zapisy te dotyczą zasad przekazywania nieruchomości jednostkom organizacyjnym gminy (w tym także na podstawie umowy użyczenia) i jak najbardziej mieszą się w kompetencjach przyznanych radzie gminy regulacją zawartą w art. 40 ust 2 u.s.g. Podkreślono, że zapisy te nie wkraczają w kompetencje, jakie radzie gminy nadaje art. 18 ust 2 pkt 9a u.s.g. a w kompetencje dotyczące podejmowania uchwał w sprawach zasad, na jakich organy wykonawcze gminy będą zawierały umowy dotyczące mienia gminnego, które to umowy przekraczają zakres zwykłego zarządu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne