15.02.2024

Wyrok NSA z dnia 15 lutego 2024 r., sygn. I GSK 193/20

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia NSA Michał Kowalski Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz (spr.) Protokolant Kacper Tybuszewski po rozpoznaniu w dniu 15 lutego 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej F. w I. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 17 października 2019 r. sygn. akt III SA/Po 463/19 w sprawie ze skargi F. w I. na decyzję Zarządu Województwa Wielkopolskiego z dnia 18 kwietnia 2019 r. nr 17/1/BCW-EFS/2018 w przedmiocie określenia kwoty dofinansowania przypadającej do zwrotu z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od F. w I. na rzecz Zarządu Województwa Wielkopolskiego 1800 (słownie: tysiąc osiemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 17 października 2019 r., sygn. akt III SA/Po 463/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę F. w I. (dalej: Strona, Skarżąca, Beneficjent, Fundacja) na decyzję Zarządu Województwa Wielkopolskiego (dalej: Zarząd, ZWW) z 18 kwietnia 2019 r. w przedmiocie określenia kwoty do zwrotu w ramach umowy o dofinansowanie projektu.

F., nie zgadzając się z powyższym wyrokiem, wystąpiła ze skargą kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Zaskarżyła orzeczenie w całości. Na podstawie art. 176 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.; dalej: p.p.s.a.) zaskarżonemu wyrokowi zarzuciła:

1. naruszenie przepisów prawa materialnego, a mianowicie:

a) art. 207 ust. 1 pkt 2 oraz art. 184 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 z późn. zm.; dalej: u.f.p.) w związku z "Wytycznymi w sprawie kwalifikowalności wydatków" z dnia 10 kwietnia 2015r. (dalej: Wytyczne z 10 kwietnia 2015 r.) oraz w zw. z § 4 ust. 7 Umowy nr RPWP.07.02.02-30-0030/16-00 o dofinansowanie projektu, poprzez niezastosowanie tychże "Wytycznych" i nieuzasadnione przyjęcie, iż w sprawie winny znaleźć zastosowanie "Wytyczne" z dnia 19 września 2016 r.(dalej: Wytyczne z 19 września 2016 r.), mimo braku wypełnienia przez organ obowiązku poinformowania Skarżącej o wprowadzeniu zmiany "Wytycznych", co skutkowało brakiem ich skuteczności w stosunku do Skarżącej;

b) art. 207 ust. 1 pkt 2 oraz art. 184 u.f.p. w związku z Wytycznymi z 10 kwietnia 2015 r. poprzez ich błędną wykładnię i uznanie, że w zapytaniu ofertowym nr 3/2016/JPŻ Skarżąca zawarła dyskryminujący warunek udziału w postępowaniu poprzez ograniczenie możliwości realizacji zamówienia wyłącznie do osób fizycznych i wykluczenie przez to pozostałych potencjalnych podmiotów gospodarczych, podczas gdy w przedmiotowej sprawie nie było możliwe, bez naruszenia zasad kwalifikowalności wydatków, ustalenia warunków udziału w postępowaniu w taki sposób, aby nie ograniczyć kręgu potencjalnych wykonawców do osób fizycznych;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne