29.09.2023

Postanowienie NSA z dnia 29 września 2023 r., sygn. III OZ 422/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz po rozpoznaniu w dniu 29 września 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia Gminy Sz. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 16 maja 2023 r., sygn. akt III SA/Wr 816/22 o odrzuceniu skargi kasacyjnej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 2 marca 2023 r., sygn. akt III SA/Wr 816/22 w sprawie ze skargi M. B. na uchwałę Rady Miejskiej w Sz. z dnia 26 września 2022 r., nr XLIX/45/22 w przedmiocie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego postanawia: oddalić zażalenie.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu postanowieniem z dnia 16 maja 2023 r., sygn. akt III SA/Wr 816/22, na podstawie art. 178 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, odrzucił skargę kasacyjną Gminy Sz. (dalej także jako: organ) wniesioną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 2 marca 2023 r., sygn. akt III SA/Wr 816/22, w którym Sąd I instancji po rozpoznaniu sprawy ze skargi M. B. (dalej także jako: skarżący) na uchwałę Rady Miejskiej w Sz. z dnia 26 września 2022 r., nr XLIX/45/22 w przedmiocie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego, stwierdził nieważność zaskarżonego aktu i zasądził od organu na rzecz skarżącego zwrot kosztów postępowania. Uzasadniając odrzucenie skargi kasacyjnej WSA we Wrocławiu wskazał, że zgodnie z art. 384 § 2 Kodeksu wyborczego, skargę kasacyjną w sprawie dotyczącej skargi na uchwałę w przedmiocie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu wnosi się w terminie 14 dni i wyjaśnił, że przepis ten stanowi przepis szczególny w stosunku do art. 177 § 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. W związku z powyższym Sąd I instancji uznał, że skarga kasacyjna została w niniejszej sprawie wniesiona przez organ z uchybieniem terminu określonego w art. 384 § 2 Kodeksu wyborczego, gdyż odpis wyroku wraz z uzasadnieniem został mu doręczony w dniu 22 marca 2023 r., a więc czternastodniowy termin na wniesienie skargi kasacyjnej upływał w dniu 5 kwietnia 2023 r. Tymczasem organ nadał skargę kasacyjną w placówce pocztowej w dniu 19 kwietnia 2023 r. Dlatego w ocenie Sądu I instancji skargę kasacyjną organu należało odrzucić na mocy art. 178 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

Pismem z dnia 26 maja 2023 r. organ wniósł zażalenie na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 16 maja 2023 r. żądając jego uchylenia w całości i zarzucając naruszenie przepisów postępowania mogących mieć istotny wpływ na wynik sprawy, tj. art. 58 § 1 pkt 2 w związku z art. 83 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w związku z art. 384 § 2 Kodeksu wyborczego oraz art. 171 § 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, poprzez ich niewłaściwe zastosowanie i wskazał, że składając skargę kasacyjną w dniu 19 kwietnia 2023 r. kierował się faktem rozpoznania niniejszej sprawy przez WSA we Wrocławiu z uchybieniem terminu ustawowego wynikającego art. 384 § 2 Kodeksu wyborczego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne