Co z pełnomocnictwami dla biura rachunkowego, w przypadku śmierci klienta biura
Zmarł klient biura rachunkowego. Zarządca sukcesyjny zostanie powołany po śmierci klienta w ciągu dwóch miesięcy. Czy biuro powinno podpisać nową umowę na prowadzenie rozliczeń przedsiębiorstwa w spadku z zarządcą lub ze spadkobiercą, a jeśli tak, to w którym momencie? Co z pełnomocnictwami udzielonymi przez zmarłego mocodawcę, które wygasają: UPL, ZUS-PEL, pełnomocnictwo ogólne.
Pełnomocnictwa udzielone przez zmarłego, takie jak UPL, ZUS-PEL, czy pełnomocnictwo ogólne, wygasają z chwilą śmierci mocodawcy. Nowy zarządca sukcesyjny lub spadkobiercy muszą więc uzyskać nowe pełnomocnictwa, aby móc działać w imieniu przedsiębiorstwa. To oznacza, że po powołaniu zarządcy sukcesyjnego lub przyjęciu spadku przez spadkobierców, należy ponownie zarejestrować te pełnomocnictwa, aby umożliwić kontynuację wszystkich czynności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
W przypadku śmierci klienta biura rachunkowego bez powołania zarządcy sukcesyjnego, istnieje możliwość kontynuowania działalności gospodarczej zmarłego przez zarządcę sukcesyjnego, który może zostać powołany po śmierci przedsiębiorcy w ciągu dwóch miesięcy. Prawo do powołania zarządcy sukcesyjnego mają małżonek przedsiębiorcy, spadkobierca ustawowy, spadkobierca testamentowy, o ile został ogłoszony testament. Termin na jego powołanie wynosi 2 miesiące od dnia śmierci właściciela firmy.
Biuro rachunkowe powinno zawrzeć nową umowę z zarządcą sukcesyjnym lub spadkobiercą, aby kontynuować rozliczenia przedsiębiorstwa w spadku. Decyzja o zawarciu nowej umowy powinna zostać podjęta po oficjalnym powołaniu zarządcy sukcesyjnego i odpowiednim zgłoszeniu tego faktu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), co musi nastąpić w formie aktu notarialnego.
Zarząd sukcesyjny jest instytucją tymczasową, mającą na celu zapewnienie ciągłości prowadzenia działalności gospodarczej po śmierci przedsiębiorcy. Zarządca sukcesyjny przejmuje wszystkie prawa i obowiązki zmarłego przedsiębiorcy, w tym możliwość podpisywania umów, zarządzania majątkiem, a także reprezentowania przedsiębiorstwa w sprawach prawnych i podatkowych. Zadaniem zarządcy jest prowadzenie przedsiębiorstwa do czasu załatwienia formalności spadkowych.
art.12 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 170)
Joanna Gawrońska
Artykuł pochodzi z e-poradni INFORLEX.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
