Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    06.12.2022

    Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 2022 r., sygn. II OSK 1956/21

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Robert Sawuła Sędziowie: sędzia NSA Tomasz Zbrojewski sędzia del. WSA Grzegorz Antas (spr.) po rozpoznaniu w dniu 6 grudnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 12 maja 2021 r., sygn. akt II SA/Go 77/21 w sprawie ze skargi A. P. i H. P. na decyzję Wojewody Lubuskiego z dnia 20 listopada 2020 r., znak: IB-V.7721.93.2020.KTło w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę 1. uchyla zaskarżony wyrok oraz zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Wojewody Lubuskiego na rzecz A. P. kwotę 1210 (jeden tysiąc dwieście dziesięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

    Uzasadnienie

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim wyrokiem z 12 maja 2021 r., II SA/Go 77/21 oddalił skargę A. P. i H. P. na decyzję Wojewody Lubuskiego z 20 listopada 2020 r., nr IB-V.7721.93.2020.KTło w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę.

    W odniesieniu do ustaleń faktycznych i prawnych, które stały za wydanym orzeczeniem, Sąd I instancji stwierdził, że w wyniku rozpatrzenia wniosku P. H. z 11 marca 2020 r. Prezydent Miasta Zielonej Góry decyzją z 6 lipca 2020 r., nr 444/2020, działając na podstawie art. 28, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 4 i art. 36 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186 ze zm.), dalej: p.b., zatwierdził projekt budowlany i udzielił ww. inwestorowi pozwolenia na budowę budynku mieszkalno-usługowego jednorodzinnego na działkach nr ew. [...], [...], [...] i [...], obręb [...] przy ul. X. [...] w Z.

    W wyniku rozpatrzenia odwołania A. P. i H. P. Wojewoda Lubuski decyzją z 20 listopada 2020 r. utrzymał w mocy decyzję organu I instancji. Organ odwoławczy wskazał, że zatwierdzony zaskarżoną decyzją projekt budowlany jest kompletny i zgodny z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przyjętego uchwałą Nr XLIII/580/09 Rady Miejskiej w Zielonej Górze z dnia 31 marca 2009 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Zielona Góra (Dz. Urz. Woj. Lubus. z 2009 r. Nr 60, poz. 836), dalej: m.p.z.p., a także wymaganiami ochrony środowiska. Został sporządzony przez osoby posiadające wymagane uprawnienia budowlane i legitymujące się aktualnym na dzień opracowania i sprawdzenia projektu zaświadczeniem o przynależności do izby samorządu zawodowego. Zdaniem Wojewody, analiza materiału dowodowego sprawy prowadzi do wniosku, że przedłożony projekt zagospodarowania terenu jest zgodny z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi. W związku z tym mając na uwadze, że zostały spełnione wymagania określone w art. 35 ust. 1 oraz w art. 32 ust. 4 p.b., organ I instancji, zgodnie z dyspozycją art. 35 ust. 4 p.b., nie mógł odmówić wydania decyzji o pozwoleniu na budowę. Odnosząc się do zarzutów odwołujących, organ odwoławczy wyjaśnił, że teren inwestycyjny znajduje się na terenie oznaczonym symbolem MN - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (działki nr ew. [...] oraz [...]) oraz na terenie oznaczonym symbolem UH - usługi handlu i działalności gospodarczej (działki nr ew. [...] i [...]) i przedstawiony przez inwestora projekt budowlany o podstawowej funkcji mieszkalnej, uwzględniający powierzchnię usługową (13 m2), nie narusza ustaleń m.p.z.p. dopuszczającego funkcje związane z różnymi formami działalności gospodarczej, których powierzchnia całkowita nie przekracza 30% powierzchni przeznaczenia podstawowego. Nieuzasadnione są zarzuty odwołujących dotyczące naruszenia wymogów m.p.z.p. w zakresie gabarytów zabudowy oraz liczby kondygnacji. Wojewoda Lubuski wskazał, że zaprojektowany budynek trzykondygnacyjny nie narusza ustaleń m.p.z.p., w szczególności jego § 23 ust. 5 pkt 1, gdyż nie przekracza on wskazanej w planie wysokości 12 m. Nie budzi zastrzeżeń również zgodność planowanej inwestycji z ustaleniami m.p.z.p. odnośnie do geometrii dachu (dach wielospadowy o nachyleniu 25°). Zdaniem organu odwoławczego, usytuowanie projektowanego budynku spełnia wymagania określone w § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2015 r. poz. 1422 ze zm.), dalej: r.w.t., (projekt budowlany przewiduje usytuowanie budynku względem granic działek w odległości od strony zachodniej - 7,8 m, od strony południowej - 5,96-6,31 m, od strony wschodniej - 4,01 m, natomiast od strony północnej - bezpośrednio przy istniejącym budynku mieszkalno-garażowym inwestora, w odległości ok. 7,5 m od istniejącego na działce nr ew. [...] budynku odwołujących). Wojewoda Lubuski stwierdził, że z przedłożonej dokumentacji projektowej nie wynika, by zamierzenie inwestycyjne naruszało przepisy § 13 i § 60 r.w.t. Odnośnie do bezpieczeństwa pożarowego organ wskazał, że wymogi w tym zakresie zostały zachowane. Ze względu na zbliżenie projektowanego budynku do budynków sąsiednich zaprojektowano północną oraz wschodnią ścianę budynku jako ścianę oddzielenia przeciwpożarowego, co jest równoznaczne ze spełnieniem warunków określonych w § 271 r.w.t. Podnoszone przez odwołujących argumenty kwestionujące poprawność przyjętych rozwiązań projektowych, jak podkreślił Wojewoda Lubuski, nie mogą stanowić podstawy do odmowy udzielenia pozwolenia na budowę. Analiza akt sprawy prowadzi do wniosku, że kwestie te były wyjaśniane na etapie postępowania organu I instancji. Brak jest podstaw do ich kwestionowania, w szczególności z uwagi na to, że zostały sporządzone przez osobę posiadającą stosowne uprawnienia do wykonywania samodzielnej funkcji technicznej w specjalności architektonicznej obejmującej projektowanie bez ograniczeń. Za założenia projektowe pełną odpowiedzialność ponosi autor projektu budowlanego, a organ administracji architektoniczno-budowlanej, jak zauważył organ odwoławczy, nie może kwestionować przyjętych przez niego rozwiązań.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Czy zły stan techniczny budynku wpływa na jego opodatkowanie podatkiem od nieruchomości – wyrok NSA
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    13.06.2024
    Naczelny Sąd Administracyjny: obowiązki organów nadzoru budowlanego w kontekście bezpieczeństwa - Wyrok NSA z dnia 13 czerwca 2024 r., sygn. II OSK 2337/21
    Czytaj więcej
    23.05.2024
    Nakaz rozbiórki samowoli budowlanej - Wyrok NSA z dnia 23 maja 2024 r., sygn. II OSK 2008/21
    Czytaj więcej
    26.03.2024
    Naczelny Sąd Administracyjny: Data wszczęcia postępowania kluczowa dla zastosowania przepisów prawa budowlanego - Wyrok NSA z dnia 26 marca 2024 r., sygn. II OSK 215/23
    Czytaj więcej
    21.03.2024
    Wyrok NSA z dnia 21 marca 2024 r., sygn. II OSK 1636/21
    Czytaj więcej
    20.03.2024
    O obowiązku badania prawa do dysponowania nieruchomością w przypadku samowoli budowlanej - Wyrok NSA z dnia 20 marca 2024 r., sygn. II OSK 1608/21
    Czytaj więcej
    20.03.2024
    Udzielenie pozwolenia na budowę czterech budynków mieszkalnych przez Wojewodę Dolnośląskiego jest zgodne z prawem - Wyrok NSA z dnia 20 marca 2024 r., sygn. II OSK 2523/23
    Czytaj więcej
    20.03.2024
    Ekspertyza techniczna tylko dla ustalenia stanu technicznego obiektu - Wyrok NSA z dnia 20 marca 2024 r., sygn. II OSK 1595/21
    Czytaj więcej
    19.03.2024
    Rozbiórka obiektu budowlanego w strefie kontrolowanej gazociągu - Wyrok NSA z dnia 19 marca 2024 r., sygn. II OSK 1579/21
    Czytaj więcej
    13.03.2024
    Wyrok NSA z dnia 13 marca 2024 r., sygn. II OSK 1531/21
    Czytaj więcej
    12.03.2024
    Wyrok NSA z dnia 12 marca 2024 r., sygn. II OSK 1748/21
    Czytaj więcej
    05.03.2024
    Analiza prawa dysponowania gruntem a legalność budowy - Wyrok NSA z dnia 5 marca 2024 r., sygn. II OSK 1476/21
    Czytaj więcej
    20.02.2024
    Wyrok NSA z dnia 20 lutego 2024 r., sygn. II OSK 1280/21
    Czytaj więcej
    13.02.2024
    Wyrok NSA z dnia 13 lutego 2024 r., sygn. II OSK 1230/21
    Czytaj więcej
    13.02.2024
    Legalizacja samowoli budowlanej a zgodność z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego - Wyrok NSA z dnia 13 lutego 2024 r., sygn. II OSK 1226/21
    Czytaj więcej
    13.02.2024
    Nakaz rozbiórki samowolnie wybudowanego obiektu - Wyrok NSA z dnia 13 lutego 2024 r., sygn. II OSK 1227/21
    Czytaj więcej
    30.01.2024
    Wyrok NSA z dnia 30 stycznia 2024 r., sygn. II OSK 1111/21
    Czytaj więcej
    30.01.2024
    Wyrok NSA z dnia 30 stycznia 2024 r., sygn. II OSK 1922/22
    Czytaj więcej
    24.01.2024
    Wyrok NSA z dnia 24 stycznia 2024 r., sygn. II OSK 1065/21
    Czytaj więcej
    24.01.2024
    Wyrok NSA z dnia 24 stycznia 2024 r., sygn. II OSK 1072/21
    Czytaj więcej
    16.01.2024
    Wyrok NSA z dnia 16 stycznia 2024 r., sygn. II OSK 976/21
    Czytaj więcej
    16.01.2024
    Wyrok NSA z dnia 16 stycznia 2024 r., sygn. II OSK 902/21
    Czytaj więcej
    16.01.2024
    Wyrok NSA z dnia 16 stycznia 2024 r., sygn. II OSK 952/21
    Czytaj więcej
    11.01.2024
    Ocena prawna legalności budowy budynku gospodarczego w miejscowości R. - Wyrok NSA z dnia 11 stycznia 2024 r., sygn. II OSK 939/21
    Czytaj więcej
    10.01.2024
    Wyrok NSA z dnia 10 stycznia 2024 r., sygn. II OSK 928/21
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.