Wyrok NSA z dnia 12 października 2022 r., sygn. II FSK 334/20
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Stefan Babiarz, Sędziowie Sędzia NSA Beata Cieloch, Sędzia WSA (del.) Małgorzata Bejgerowska (sprawozdawca), Protokolant Dominika Kurek, po rozpoznaniu w dniu 12 października 2022 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 września 2019 r. sygn. akt III SA/Wa 2890/18 w sprawie ze skargi B. w W. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 października 2018 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) oddala skargę, 3) zasądza od B. w W. na rzecz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z dnia 12 września 2019 r., w sprawie o sygn. akt III SA/Wa 2890/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, na podstawie art. 146 § 1 w związku z art. 145 § 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm. - dalej w skrócie: "P.p.s.a."), uwzględnił skargę Banku [...] (dalej jako: "bank", "strona" lub "skarżący") i uchylił interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 października 2018 r., nr [...], w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych. Pełna treść uzasadnienia zaskarżonego orzeczenia oraz innych powołanych poniżej wyroków dostępna jest w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych, na stronie internetowej https://orzeczenia.nsa.gov.pl/.
Sąd pierwszej instancji przedstawił w powyższym wyroku następujący stan faktyczny.
1.1. We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczenia w postaci zapewnienia transportu oddelegowanym pracownikom bank wyjaśnił, że pracownicy będą oddelegowywani na podstawie porozumienia z pracodawcą do wykonywania w ramach części etatu obowiązków służbowych w zagranicznych przedstawicielstwach banku, tj. poza ich stałe miejsce pracy określone w umowie o pracę. W pozostałym zakresie, tj. na drugiej części etatu pracować będą na swych dotychczasowych stanowiskach i w obecnym miejscu pracy - na terytorium RP. Bank zorganizuje owym pracownikom transport pomiędzy ich miejscami pracy poza granicami RP i w kraju przez sfinansowanie przelotów samolotowych, nabywając bilety lotnicze. Dochody z pracy wykonywanej zarówno w kraju, jak i poza granicami RP uzyskiwane przez danego pracownika banku, podlegać będą opodatkowaniu na terytorium RP (zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi). W związku z powyższym bank zadał pytanie: czy zapewnienie pracownikom oddelegowanym w ramach części etatu przez pracodawcę do pracy poza stałe miejsce jej wykonywania określone w umowie - bezpłatnego transportu pomiędzy miejscem pracy poza granicami RP, a miejscem pracy znajdującym się w kraju, stanowić będzie dla nich nieodpłatne świadczenie kwalifikowane jako przychód do opodatkowania ze stosunku pracy, w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509 ze zm. – dalej w skrócie: "u.p.d.o.f.")?
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty