Wyrok NSA z dnia 5 października 2022 r., sygn. I FSK 930/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Ryszard Pęk, Sędzia NSA Artur Mudrecki, Sędzia NSA Arkadiusz Cudak (sprawozdawca), po rozpoznaniu w dniu 5 października 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 lutego 2022 r. sygn. akt III SA/Wa 2135/21 w sprawie ze skargi B. sp. k. z siedzibą w W. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 28 czerwca 2021 r. nr 1401-IOA.4033.73.2021.BJ w przedmiocie przedłużenia dokonania terminu zwrotu nadwyżki podatku od towarów i usług za styczeń 2020 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Zaskarżonym wyrokiem z 24 lutego 2022 r., sygn. akt III SA/Wa 2135/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, działając na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a) i c) ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.), dalej "P.p.s.a.", uwzględnił skargę B. sp. k. (dalej "Spółka" lub "Skarżąca") na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (dalej "organ odwoławczy" lub "organ") z 28 czerwca 2021 r. w przedmiocie przedłużenia terminu dokonania zwrotu nadwyżki podatku od towarów i usług za styczeń 2020 r. i uchylił zaskarżone postanowienie.
W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji podkreślił, że zaskarżone postanowienie zostało wydane przez organ odwoławczy na skutek uchylenia przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z 9 grudnia 2020 r., sygn. akt III SA/Wa 1636/20, wcześniejszego postanowienia tego organu (z 3 lipca 2020 r.) w tym samym przedmiocie, gdyż rozstrzygnięcie to nie zawierało prawidłowego uzasadnienia. Mimo to, jak wskazał dalej Sąd, uzasadnienie skarżonego obecnie rozstrzygnięcia nadal niedostatecznie odnosi się do przyczyny dalszej weryfikacji zasadności zwrotu, istniejącej na 30 marca 2020 r., czyli na dzień wydania przez organ pierwszej instancji (Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, dalej "Naczelnik Urzędu Skarbowego") postanowienia o przedłużeniu terminu zwrotu podatku za styczeń 2020 r. Uzasadnienie zaskarżonego postanowienia jest lakoniczne i powierzchowne w kwestii wskazania podejmowanych czynności weryfikujących zasadność zwrotu, nie wskazuje na istniejące wątpliwości co do rzetelności badanych transakcji, a ponadto organ nie odniósł się w nim do realiów niniejszej sprawy. W rezultacie, zdaniem Sądu, zaskarżone postanowienie narusza przepisy prawa materialnego oraz przepisy postępowania, a także art. 153 P.p.s.a.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty