Wyrok NSA z dnia 21 września 2022 r., sygn. II OSK 3106/19
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Siegień Sędziowie: Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz (spr.) Sędzia NSA Tomasz Zbrojewski po rozpoznaniu w dniu 21 września 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej M. J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 października 2018 r. sygn. akt IV SA/Wa 1524/18 w sprawie ze skarg X sp. z o.o. z siedzibą w[...] i Ma. J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] marca 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z dnia 30 października 2018 r., sygn. akt IV SA/Wa 1524/18, oddalił skargi X sp. z o.o. z siedzibą w [...] i M. J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie (SKO) z dnia 8 marca 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy.
Zaskarżoną decyzją SKO utrzymało w mocy decyzję Zarządu Dzielnicy [...] z 11 września 2017 r. nr [...] o odmowie ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażem podziemnym oraz niezbędną infrastrukturą techniczną na terenie działki o nr ew. [...] z obrębu [...] przy ul. [...][...] w [...] - Dzielnica [...].
W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji SKO wskazało, że organ pierwszej instancji w przedmiotowej sprawie wyznaczył granice obszaru analizowanego zgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalenia wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. Nr 164 poz. 1588, dalej: rozporządzenie), w odległości trzykrotnej szerokości frontu działki objętej wnioskiem (3 x 22 m). W wynikach analizy oraz decyzji wskazano, iż teren analizowany obejmuje południową część dzielnicy [...], osiedle [...]. Teren stanowi głównie zabudowa mieszkalna jednorodzinna, wraz z budynkami gospodarczymi i garażowymi. W obszarze analizowanym znalazł się również obiekt magazynowo-biurowy oraz produkcyjny Obszar stanowi ekstensywne, kameralne osiedle jednorodzinne. W obszarze analizowanym brak jest obiektu o funkcji mieszkalnej wielorodzinnej oraz o gabarytach podobnych do wnioskowanych. Powyższe ustalenia potwierdzają załączniki graficzne do kwestionowanej decyzji, jak również ortofotomapy na portalu Biura Geodezji i Kartografii UM [...]. Podnoszone przez odwołujących argumenty odnośnie zlokalizowania w obszarze o dominacji budynków mieszkalnych jednorodzinnych usług nieuciążliwych czy towarzyszących zabudowie jednorodzinnej obiektów magazynowych nie zmienia, jak podniosło SKO, dominującej funkcji zabudowy jednorodzinnej i charakterystyki urbanistycznej i architektonicznej terenu analizowanego. W ocenie SKO, wyznaczenie granic obszaru analizowanego zgodnie z normą § 3 rozporządzenia, bez jego poszerzenia na nieruchomości sąsiednie, w tym nieruchomość przy ul. [...][...] i [...][...], było zgodne z prawem i uwzględniało zasadniczy cel regulacji w postaci ujęcia w obszarze jednolitego pod względem funkcji, cech i parametrów terenu zabudowanego charakteryzującego się takim ukształtowaniem przestrzeni, które tworzy harmonijną całość oraz uwzględnia w uporządkowanych relacjach wszelkie uwarunkowania i wymagania funkcjonalne, gospodarczo-społeczne, środowiskowe, kulturowe oraz kompozycyjno-estetyczne.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty