Wyrok NSA z dnia 9 listopada 2023 r., sygn. II OSK 770/23
W sytuacji, gdy postępowanie administracyjne może być wszczęte wyłącznie z urzędu, a organ nadzoru budowlanego nie znajduje podstaw do jego prowadzenia, poinformowanie przez ten organ podmiotu interweniującego o braku przesłanek do wszczęcia postępowania jest wystarczającym działaniem, które uniemożliwia wiązanie z takim działaniem organu stanu bezczynności, nie wymagając wydania formalnego postanowienia odmownego w trybie art. 61a § 1 k.p.a.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Roman Ciąglewicz Sędziowie: Sędzia NSA Marzenna Linska-Wawrzon Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 9 listopada 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej D. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 5 stycznia 2023 r. sygn. akt II SAB/Lu 127/22 w sprawie ze skargi D. P. na bezczynność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego miasta Lublin w przedmiocie kontroli stanu technicznego budynku oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 5 stycznia 2023 r. sygn. akt II SAB/Lu 127/22 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie oddalił skargę D. P. na bezczynność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego miasta Lublin (zwanego dalej: PINB) w przedmiocie kontroli stanu technicznego budynku.
W skardze kasacyjnej D. P. zaskarżył ww. wyrok w całości zarzucając mu naruszenie:
1. art. 53a ust. 1 ustawy Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 2351; zwanej dalej: p.b.) przez jego błędną wykładnię i nieprawidłowe przyjęcie, że art. 53a p.b. jest samodzielną podstawą do załatwienia sprawy dotyczącej samowoli budowlanej, zaś wniosek złożony przez podmiot posiadający interes prawny w załatwieniu sprawy może być rozpoznany w trybie przepisów Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 256; zwanej dalej: k.p.a.) w sytuacji, gdy zgodnie z prawidłową wykładnią art. 53a p.b. przepis ten nie jest samodzielną przesłanką do załatwienia sprawy, a wniosek strony o wszczęcie postępowania dotyczącego samowoli budowlanej powinien albo prowadzić do wszczęcia takiego postępowania zakończonego decyzją merytoryczną lub umarzającą postępowanie z powodu jego bezprzedmiotowości na podstawie art. 105 § 1 k.p.a. albo do odmowy wszczęcia na podstawie art. 61a § 1 k.p.a., co spowodowało nieprawidłowe przyjęcie, że organ nie pozostawał w bezczynności;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty