09.06.2022 Podatki

Wyrok NSA z dnia 9 czerwca 2022 r., sygn. II GSK 177/19

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Czarnik (spr.) Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia del. WSA Jacek Czaja Protokolant Elżbieta Jabłońska-Gorzelak po rozpoznaniu w dniu 9 czerwca 2022 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej [Z.] Sp. z o.o. w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 września 2018 r., sygn. akt VI SA/Wa 374/18 w sprawie ze skargi [Z.] Sp. z o.o. w S. na decyzję Komisji Nadzoru Audytowego z dnia [...] grudnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej na podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od [Z.] Sp. z o.o. w S. na rzecz Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego 4050 (cztery tysiące pięćdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: WSA, sąd pierwszej instancji) wyrokiem z 14 września 2018 r. sygn. akt VI SA/Wa 374/18 oddalił skargę Z. Sp. z o.o. w S. (dalej: skarżąca, spółka) na decyzję Komisji Nadzoru Audytowego (dalej: KNA, organ odwoławczy) z [...] grudnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej na podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych.

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

W dniach 3–14 listopada 2014 Krajowa Komisja Nadzoru (dalej: KKN) przeprowadziła u skarżącej postępowanie kontrolne zakończone sporządzonym w styczniu 2015 r. wystąpieniem pokontrolnym nr [...], które obejmowało kierowane do spółki wytyczne w zakresie usprawnienia systemu wewnętrznej kontroli jakości. Skarżąca pismem z 30 kwietnia 2015 r. poinformowała KKN oraz Krajową Radę Biegłych Rewidentów o wdrożeniu zaleceń.

W dniu 8 lipca 2016 r., działając na podstawie art. 27 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz.U. z 2016 r., poz. 1000 i 1948; dalej jako: u.b.r.) KKN wystąpiła do Krajowej Rady Biegłych Rewidentów (dalej: KRBR) z wnioskiem o nałożenie na spółkę kary pieniężnej w wysokości nieprzekraczającej 10% przychodów osiągniętych w poprzednim roku obrotowym z wykonywania czynności rewizji finansowej i nie wyższej niż 250 000 zł, w związku z brakiem skutecznego wdrożenia systemu wewnętrznej kontroli jakości.

Uchwałą z 16 maja 2017 r. Krajowa Rada Biegłych Rewidentów nałożyła na skarżącą karę pieniężną w kwocie 100 000 zł z uwagi na stwierdzenie szeregu nieprawidłowości uzasadniających naruszenie przez podmiot art. 49 ust. 1 u.b.r. W uzasadnieniu wskazano, że podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych, niezależnie od jego formy organizacyjnoprawnej, jest obowiązany do opracowania oraz skutecznego wdrożenia systemu wewnętrznej kontroli jakości, zgodnie z zasadami, o których mowa w art. 21 ust. 2 pkt 3 lit. b u.b.r. Podkreślono również znaczenie przestrzegania przez podmiot Krajowych standardów rewizji finansowej (dalej: KSRF) w procesie i metodologii badania sprawozdania finansowego. W ocenie organu, kara pieniężna nałożona na podmiot w sytuacji stwierdzonych naruszeń była słuszna i miała na celu spowodowanie w przyszłości poprawy jakości pracy biegłych rewidentów i podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp