Postanowienie NSA z dnia 9 czerwca 2022 r., sygn. I OW 183/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Mirosław Wincenciak (spr.) sędzia NSA Elżbieta Kremer sędzia del. WSA Ewa Kręcichwost-Durchowska po rozpoznaniu w dniu 9 czerwca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Prezydenta Miasta E. o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Prezydentem Miasta E. a Burmistrzem Miasta M. w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku J.K. o przyznanie zasiłku celowego oraz zasiłku okresowego postanawia wskazać Burmistrza Miasta M. jako organ właściwy w sprawie.
Uzasadnienie
Prezydent Miasta E. wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy nim a Burmistrzem Miasta M. w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku J.K. o przyznanie zasiłku celowego na odzież, buty (zimowe), żywność, środki higieny osobistej, leki i bilety komunikacji miejskiej oraz zasiłku okresowego z powodu bezrobocia.
W uzasadnieniu wniosku podał, że z dokumentacji dołączonej do wniosków o przyznanie w/w świadczeń wynika, że J.K. zameldowana jest na pobyt stały na terenie Gminy M., tj. pod adresem [...], a obecnie przebywa na terenie Miasta E. w rejonie Rodzinnych Ogrodów Działkowych "[...]" w altanie usytuowanej na działce nr [...]. Z przeprowadzonego w dniu 8 października 2021 r. rodzinnego wywiadu środowiskowego wynika natomiast, że wnioskodawczyni od urodzenia związana jest z Gminą M., pozostając z bratem pod bezpośrednią opieką opiekuna prawnego, tj. biologicznego ojca Z.A. oraz we wspólnym gospodarstwie domowym. Trzyosobowa rodzina zajmuje lokal mieszkalny, składający się z trzech pokoi, kuchni i łazienki z wc, wyposażony w niezbędne sprzęty użytku domowego i zgodnie oświadczeniem ojca – córka J.K. nadal może w nim zamieszkiwać. Na terenie Gminy M. zamieszkują także krewni wyżej wymienionej w linii prostej i bocznej, zapewniający wikt i opierunek, z której to gościnności wielokrotnie korzystała i w dalszym ciągu może liczyć na ich wsparcie w potrzebach życiowych. Ponadto wnioskodawczyni przynależy do przychodni w W. (Gmina M.), w której pozostaje pod kontrolą lekarza POZ i w tamtejszej placówce medycznej prowadzona jest jej indywidualna dokumentacja wewnętrzna, tj. historia zdrowia i choroby pacjentki. Dodatkowo ustalono, że J.K. w ewidencji Powiatowego Urzędu Pracy w B. – Filia PUP w miejscowości M. widnieje jako osoba aktywna, tj. zarejestrowana jako bezrobotna bez prawa do zasiłku i w ramach profilowania zawodowego przez tamtejszy Urząd objęta jest działaniami aktywizacyjnymi. Wnioskodawczyni w E. przebywa od połowy lipca 2021 r., goszcząc u biologicznej matki i jej partnera (osoby bezdomne, bierne zawodowo), zajmujących działkę na terenie Rodzinnych Ogrodów Działkowych "[...]", na której usytuowana jest altana (składająca się z części kuchennej i dziennej/sypialnej) umożliwiająca bytowanie, ale niestanowiąca lokalu służącego do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych. Zgodnie z art. 101 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j.: Dz. U. z 2021 r., poz. 2268 ze zm., dalej w skrócie "u.p.s."), właściwość miejscową gminy w przypadku osoby bezdomnej, która ubiega się o świadczenia ustala się według ostatniego miejsca zameldowania tej osoby na pobyt stały. W konsekwencji – organem właściwym do rozpoznania wniosków J.K. jest Burmistrz Miasta M.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty