16.03.2022

Wyrok NSA z dnia 16 marca 2022 r., sygn. I OSK 969/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maciej Dybowski (spr.) Sędzia NSA Zygmunt Zgierski Sędzia del. WSA Ewa Kręcichwost-Durchowska po rozpoznaniu w dniu 16 marca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 listopada 2020 r., sygn. akt I SA/Wa 506/20 w sprawie ze skargi M. R., J. R. i E. B. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] stycznia 2020 r. nr [...] w przedmiocie odmowy potwierdzenia prawa do rekompensaty oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 4 listopada 2020 r., sygn. akt I SA/Wa 506/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu sprawy ze skargi M.R., J.R. i E. B. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 30 stycznia 2020 r. nr [...] w przedmiocie odmowy potwierdzenia prawa do rekompensaty 1. uchylił zaskarżoną decyzję oraz decyzję Wojewody [...] z [...] września 2019 r. nr [...]; 2. zasądził od Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na rzecz M.R., J. R. i E. B.solidarnie kwotę 680 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Decyzją z [...] stycznia 2020 r. nr [...] (dalej decyzja z [...] stycznia 2020 r.) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji (dalej Minister) utrzymał w mocy decyzję Wojewody [...] z 13 września 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia przez O. ("A." [winno być "A."; k. 1, 4, 14-13=27-26=34-33, 36, 50, 51 akt Wojewody]) R. nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczpospolitej Polskiej - w S., gm. [...], pow. [...], woj. [...], obecnie [...].

W uzasadnieniu decyzji wskazano, że z art. 2 pkt 1 w zw. z art. 1 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczpospolitej Polskiej (Dz.U. z 2017 r. poz. 2097, dalej ustawa rekompensacyjna bądź urpr) wynika jednoznacznie, że jednym z warunków nabycia prawa do rekompensaty jest opuszczenie byłego terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub niemożność powrotu na to terytorium z przyczyn wymienionych w art. 1 urpr. Zgodnie z art. 1 ust. 1 urpr przesłanka ta jest spełniona wtedy, gdy właściciel nieruchomości utracił do niej prawo w następstwie wypędzenia z byłego terytorium RP lub jego opuszczenia w związku z wojną rozpoczętą w 1939 r. na podstawie enumeratywnie wymienionych w tym przepisie układów i umów międzynarodowych. Zgodnie z art. 1 ust. 1a i 2 urpr prawo do rekompensaty przysługuje również osobom, które pozostawiły nieruchomość poza obecnymi granicami RP w związku z umową pomiędzy Rzeczpospolitą Polską z Związkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich o zmianie odcinków terytoriów państwowych a także osobom, które na skutek innych okoliczności związanych z wojną rozpoczętą w 1939 r. były zmuszone opuścić byłe terytorium RP. Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych powyższe przesłanki odnoszą się do osób fizycznych, które w dniu 1 września 1939 r. były właścicielami nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami RP, a nie do ich spadkobierców.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne