19.12.2018

Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2018 r., sygn. II OSK 254/17

Inne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Roman Hauser Sędziowie sędzia NSA Jerzy Siegień sędzia del. WSA Mirosław Gdesz (spr.) Protokolant sekretarz sądowy A. S. po rozpoznaniu w dniu 19 grudnia 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej B. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 6 października 2016 r. sygn. akt II SA/Sz 178/16 w sprawie ze skargi B. B., S. B. oraz H. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 22 grudnia 2015 r. nr ... w przedmiocie zmiany orzeczenia o wykonaniu aktu nadania oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z 6 października 2016 r. sygn. II SA/Sz 178/16 oddalił skargę B. B., S. B. oraz H. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z 22 grudnia 2015 r. nr ... w przedmiocie zmiany orzeczenia Starosty K. z 16 czerwca 2015 r. o wykonaniu aktu nadania w części dotyczącej ustalenia ceny gospodarstwa i ustalił na dzień 7 września 1951 r. cenę opisanego wyżej gospodarstwa rolnego na 374,18 q żyta. W punkcie 2 orzeczenia organ zobowiązał do spłaty tej należności przez spadkobierców A. i A. B. - B. B., S. B. i H. W. w wysokości po 124,18 q żyta. Spłata należności została, w punkcie 3 orzeczenia, rozłożona na 20 równych rat rocznych po 6,24 q żyta od każdej z wymienionych wyżej osób, płatnych do 1 października każdego roku, poczynając zapłatę od 2015 r., a kończąc w 2035 r.

Sąd I instancji podzielił argumentację organu, z której wynika, że zmiana decyzji zgodnie z żądaniem skarżących nie mieści się w dyspozycji art. 155 Kpa. Roszczenie skarżących z jednej strony odnosi się do orzeczenia o wykonaniu aktu nadania i ustalenia ceny nabytego gospodarstwa rolnego, z drugiej zaś do przysługującej im rekompensaty za pozostawioną poza granicami RP nieruchomość. Zmiana taka jest niemożliwa ze względu na to, że byłaby ona sprzeczna z przepisami ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 169, poz. 1418 ze zm.; dalej: ustawa o rekompensacie). Ustawa ta określiła zasady realizacji prawa do rekompensaty ustalając jednocześnie zasady określania wartości rynkowej nieruchomości pozostawionej poza obecnymi granicami RP (art. 11 ustawy). Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 1 tej ustawy prawo do rekompensaty mogło zostać zrealizowane w formie zaliczenia wartości nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej na poczet ceny sprzedaży nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, pod warunkiem wskazania przez skarżących, że żądają realizacji prawa do rekompensaty w taki sposób. Skoro jednak skarżący wybrali jako formę realizacji tego prawa świadczenie pieniężne i ich roszczenie zostało zaspokojone w sposób określony w tej ustawie, to brak jest na obecnym etapie dokonania możliwości zmiany formy realizacji prawa do rekompensaty.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne