26.01.2022

Wyrok NSA z dnia 26 stycznia 2022 r., sygn. II OSK 1448/19

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak, Sędzia NSA Tomasz Zbrojewski, Sędzia del. NSA Anna Żak (spr.), , po rozpoznaniu w dniu 26 stycznia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 10 stycznia 2019 r., sygn. akt II SA/Łd 833/18 w sprawie ze skargi M.K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] 2018 r., nr [...] w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji I. oddala skargę kasacyjną; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. na rzecz M.K. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z dnia 10 stycznia 2019r. w sprawie II SA/łd 833/18 po rozpoznaniu sprawy ze skargi M.K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] 2018 r. nr [...] uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta ZW nr [...] znak: [...] z dnia [...] 2018 r. ustalającą warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na zmianie sposobu użytkowania budynku usługowego z garażem (usytuowanego w granicy z działkami nr ew. [...] i [...] oraz w istniejącej odległości od granicy z działką o nr ew. [...]) z przeznaczeniem na zakład pogrzebowy - na terenie położonym w ZW przy ul. P. [...] obejmującym działkę nr ew. [...] oraz orzekł o kosztach postępowania.

Jak stwierdził Sąd pierwszej instancji w przypadku inwestycji polegającej jedynie na zmianie sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, ocena zachowania "dobrego sąsiedztwa" sprowadza się do badania kontynuacji funkcji nowego sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części w stosunku do już istniejącej zabudowy na działkach sąsiednich. Zatem obowiązkiem organów administracji było dokonanie oceny, czy w powyższym zakresie zasada "dobrego sąsiedztwa" została zachowana. Z przeprowadzonej przez organ I instancji analizy urbanistycznej na obszarze poddanym analizie wynika, że dominującą funkcją zabudowy i zagospodarowania terenu jest zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, mieszkaniowa jednorodzinna z towarzyszącą funkcją usługową, zabudowa wielorodzinna, jak również zabudowa o funkcji usługowej, co w ocenie organów administracji, pozwalało na ustalenie warunków zabudowy dla spornej inwestycji. Organy uznały bowiem, że zamierzona działalność wpisuje się w zwykłe usługi, które mogą współistnieć z dotychczas występującą w obszarze analizowanym funkcją mieszkaniową i usługową. Ich zdaniem usługi, które zamierza świadczyć inwestor nie są uciążliwe dla otoczenia, a ich oddziaływanie zamknie się w granicach działki inwestora.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne