18.01.2022 Kadry i płace

Brak podstawy do drugiego dodatku specjalnego dla marszałka województwa - Wyrok NSA z dnia 18 stycznia 2022 r., sygn. III OSK 982/21

Marszałkowi Województwa nie przysługuje możliwość otrzymania drugiego dodatku specjalnego na podstawie art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych, jeżeli na mocy art. 36 ust. 3 tejże ustawy ma już zagwarantowany obligatoryjnie dodatek specjalny, gdyż oba odnoszą się do tego samego składnika wynagrodzenia przyznawanego na różnych zasadach.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 18 stycznia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Sejmiku Województwa Lubuskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 5 grudnia 2018 r. sygn. akt II SA/Go 772/18 w sprawie ze skargi Wojewody Lubuskiego na uchwałę Sejmiku Województwa Lubuskiego z dnia 18 lipca 2018 r. nr XLVIII/753/18 w sprawie ustalenia wynagrodzenia Marszałka Województwa Lubuskiego I. oddala skargę kasacyjną, II. oddala wniosek Wojewody Lubuskiego o zasądzenie od Sejmiku Województwa Lubuskiego zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 5 grudnia 2018 r. sygn. akt II SA/Go 772/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim po rozpoznaniu skargi Wojewody Lubuskiego na uchwałę Sejmiku Województwa Lubuskiego z dnia 18 lipca 2018 r. nr XLVIII/753/18 w sprawie ustalenia wynagrodzenia Marszałka Województwa Lubuskiego, stwierdził nieważność § 1 ust. 2 zaskarżonej uchwały.

W motywach orzeczenia Sąd pierwszej instancji uznał, że § 1 ust. 2 zaskarżonej uchwały, w którym ustalono składnik wynagrodzenia Marszałka Województwa

Lubuskiego w postaci dodatku specjalnego w wysokości 1.000,00 zł w okresie od dnia 1 lipca 2018 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., został uchwalony z istotnym naruszeniem prawa materialnego polegającym na błędnej wykładni art. 36 ust. 3 i ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1260) zwanej dalej w skrócie u.p.s.

Dokonując wykładni art. 36 ust. 3 u.p.s. Sąd podniósł, że przepis ten wskazuje na obligatoryjność przyznania wymienionym w tym przepisie podmiotom (w tym marszałkowi województwa) dodatku specjalnego. Prawo do dodatku specjalnego osobom pełniącym funkcje wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty oraz marszałka województwa ma gwarancję ustawową. Art. 36 ust. 5 u.p.s. przewiduje możliwość przyznawania pracownikowi samorządowemu w określonej sytuacji dodatkowego składnika wynagrodzenia. W tym przypadku dodatek ma charakter fakultatywny, a jego przesłanką jest zwiększenie obowiązków lub powierzenie dodatkowych zadań pracownikowi samorządowemu. Omawiane regulacje, choć pod względem legislacyjnym nie dość jednoznaczne, sprowadzają się do ustanowienia dwóch rozłącznych podstaw przyznawania dodatku specjalnego. Ta dyferencjacja jest uzasadniona tym, że pełnienie funkcji wskazanych w art. 36 ust. 3 u.p.s. z założenia wiąże się z permanentnym wykonywaniem zwiększonego zakresu zadań i obowiązków służbowych. Stąd dodatek

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne