Jak działa rejestr zastawów skarbowych – po zmianach
1 lipca 2017 r. zaczyna funkcjonować Rejestr Zastawów Skarbowych. Rejestr będzie prowadzony elektronicznie w systemie teleinformatycznym przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Z tym dniem ma być uruchomiona aplikacja na stronie internetowej urzędu obsługującego Szefa KAS, dzięki której będzie można uzyskać informacje o wpisanych do rejestru przedmiotach i prawach.
Dzięki zmianom poszczególni naczelnicy urzędów skarbowych nie będą już prowadzili odrębnych rejestrów zastawów skarbowych (z obowiązkiem przekazywania tych danych do centralnego rejestru). Od 1 lipca 2017 r. prowadzony jest jeden Rejestr Zastawów Skarbowych, a uprawnione do składania wniosków o wpis do rejestru są wszystkie organy upoważnione do występowania w imieniu Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, a nie tylko naczelnicy urzędów skarbowych.
Nie zmieniły się przepisy określające, jakie przedmioty (prawa) mogą być objęte zastawem skarbowym i wpisane do rejestru zastawów. Przypomnijmy, że zastawem skarbowym mogą być obciążone rzeczy ruchome (maszyny, samochody) oraz prawa majątkowe o wartości co najmniej 12 400 zł (limit ten dotyczy 2017 r.), których właściciel (podatnik, płatnik) posiada zobowiązania podatkowe lub zaległości podatkowe (w tym z tytułu odsetek za zwłokę od tych zaległości) – art. 41 O.p. Z przedmiotu obciążonego zastawem skarbowym organ podatkowy może zaspokoić swoje wierzytelności bez względu na to, kto jest aktualnym właścicielem przedmiotu objętego zastawem. Zastaw jest bowiem skuteczny wobec każdorazowego właściciela przedmiotu zastawu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty