Jakie koszty ponosi pracodawca w związku z odwołaniem pracownika z urlopu wypoczynkowego lub przesunięciem urlopu
Pracownik odwołany z urlopu wypoczynkowego lub któremu przesunięto termin tego urlopu musi otrzymać od pracodawcy zwrot kosztów bezpośrednio związanych z odwołaniem go z urlopu lub z przesunięciem tego urlopu. W takim przypadku nie powstaje przychód u pracownika i tego rodzaju wydatek jest kosztem podatkowym pracodawcy.
W związku z odwołaniem pracownika z urlopu lub przesunięciem urlopu pracodawca ma obowiązek zwrotu kosztów bezpośrednio z tym związanych. Może jednak pokryć takie wydatki do wysokości faktycznie poniesionej i udokumentowanej przez pracownika.
Zwrot kosztów bezpośrednio związanych z odwołaniem z urlopu
Pracodawca jest zobowiązany pokryć koszty poniesione przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu wypoczynkowego (art. 167 § 2 Kodeksu pracy). Ta reguła jest konsekwencją tego, że prawo do urlopu jest chronione – jego ograniczenie może mieć miejsce tylko wyjątkowo i wiąże się z otrzymaniem przez pracownika rekompensaty za straty związane z nagłym przerwaniem wypoczynku. Wskazany przepis Kodeksu pracy nakazuje pokrycie kosztów bezpośrednich, przy czym ich nie definiuje ani nie określa przykładowych wydatków. A jest to o tyle istotne, że zwrot kosztów bezpośrednich nie stanowi przychodu ze stosunku pracy. Koszty bezpośrednie cechują 3 podstawowe elementy:
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty