Środki transportu wynajmowane przez spółkę od kontrahentów duńskich uznaje się za "urządzenia przemysłowe" w myśl art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Tym samym spółka jest zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego u źródła od należności z tytułu najmu tych urządzeń.
Dzierżawa i użyczenie nieruchomości przez udziałowca do spółki, realizowane na zasadach rynkowych, nie stanowią ukrytego zysku w rozumieniu art. 28m ust. 3 ustawy o CIT. Inwestycje spółki w ETF i ETC nie wykluczają jej z możliwości opodatkowania CIT estońskim.
Przeksięgowanie kosztów z konta „usługi w toku” na inne konto, które nie odzwierciedla ich jako kosztów sprzedanych usług w zysku netto roku podatkowego, skutkuje powstaniem dochodu do opodatkowania z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych pod estońskim CIT.
Zwrot kosztów dojazdu lekarzy weterynarii do miejscowości innej niż siedziba pracodawcy jest zwolniony z opodatkowania, pod warunkiem spełnienia limitów ustawowych, natomiast zwrot kosztów za jazdy lokalne jest opodatkowany.
Odpłatne udostępnianie przez Gminę pasa drogowego drogi wewnętrznej na podstawie umowy cywilnoprawnej nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, gdyż czynność ta ma charakter publicznoprawny, związany z realizacją zadań własnych Gminy, co wyłącza ją z opodatkowania według art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Zwrot środków pieniężnych otrzymanych od beneficjenta umowy dożywocia po ich wcześniejszym przekazaniu tytułem renty nie stanowi darowizny ani innego tytułu nabycia podlegającego podatkowi od spadków i darowizn.
Działalność X obejmująca projektowanie i wytwarzanie nowych urządzeń, zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy CIT, stanowi działalność badawczo-rozwojową, co daje prawo do odliczenia kosztów tytułem ulgi na działalność B+R.
Działanie podmiotu na podstawie nakazu organu władzy publicznej, które prowadzi do ekwiwalentnego świadczenia o charakterze usługi, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, nawet jeśli nosi ono nazwę odszkodowania.
W przypadku późniejszego ujawnienia składników masy spadkowej, spadkobierca korzysta z 6-miesięcznego terminu na zgłoszenie nabycia celem zachowania zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 4a ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, pod warunkiem uprawdopodobnienia późniejszego powzięcia wiadomości.
Sprzedaż części działki rolnej funkcjonującej jako grunty pod budynkami, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, jeżeli spełnia warunki określone w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w tym pięcioletniego okresu posiadania oraz klasyfikacji jako działka rolna.
Kosztem uzyskania przychodów są racjonalnie uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, takie jak zakup zegarka naręcznego powyżej 10 000 zł, jeśli wykazano jego niezbędność dla poprawy efektywności czasu pracy w kontekście generowania dochodów, podlegające amortyzacji zgodnie z art. 22 ustawy o PIT.
Działalność wnioskodawcy związana z tworzeniem innowacyjnego oprogramowania kwalifikuje się jako działalność badawczo-rozwojowa, co uprawnia go do stosowania 5% stawki podatkowej dla dochodów z przeniesienia praw majątkowych do programów komputerowych na podstawie art. 30ca ustawy o PIT.
Zbycie nieruchomości odziedziczonej po spadkodawcy przed upływem 5 lat, licząc od końca roku, w którym spadkodawca nabył nieruchomość, stanowi przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zwolnienie podatkowe przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o PIT stosuje się wyłącznie do przychodów z odpłatnego zbycia gruntów, które nie utraciły charakteru rolnego i wchodzą w skład gospodarstwa rolnego. Sprzedaż lasów, jako nie będących częścią gospodarstwa rolnego, nie korzysta z tego zwolnienia.
Wydatki ponoszone przez spółkę na rzecz kierowców międzynarodowych z tytułu diet i ryczałtów za noclegi, choć nie stanowią podróży służbowych, mogą być kosztami uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, jeżeli są ponoszone w związku z działalnością gospodarczą i mają na celu uzyskanie, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.
Spółka utworzona przez województwo, realizując zadania publiczne powierzone na mocy prawa, nie działa jako podatnik VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a wypłacana jej rekompensata nie stanowi wynagrodzenia za opodatkowane świadczenie usług, tym samym nie wchodzi do podstawy opodatkowania. Działania spółki są klasyfikowane w świetle działań organów władzy publicznej niebędących podatnikami
Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionych usług doradczych, jeżeli zakupy te pozostają w bezspornym związku z czynnościami opodatkowanymi, tj. przy zamyśle bezpośredniej sprzedaży udziałów w spółce X przez obecnego właściciela, w logice neutralności VAT. Nie przysługuje ono przy sprzedaży pośredniej poprzez wspólnika.
Działalność Wnioskodawcy, opisana w stanie faktycznym, stanowi działalność badawczo-rozwojową zgodną z art. 4a pkt 26-28 Ustawy CIT, uprawniającą do zastosowania ulgi na działalność B+R za lata 2019-2025 oraz lata kolejne. Koszty związane z projektami B+R, przedmiot wniosku, uznane są za koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu w ramach tej ulgi, zgodnie z art. 18d Ustawy CIT.
Działalność w zakresie tworzenia programów komputerowych, spełniająca kryteria działalności badawczo-rozwojowej, kwalifikuje się do preferencyjnego opodatkowania IP Box (5% stawki) na podstawie art. 30ca ustawy PIT, pod warunkiem utrzymywania odrębnej ewidencji przypisującej koszty do poszczególnych kwalifikowanych praw własności intelektualnej.
Zbycie Nieruchomości w ramach Transakcji nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z opcją rezygnacji z przewidzianego zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Sprzedaż lokalu mieszkalnego nabytego do majątku wspólnego małżonków przed ponad pięcioma laty nie stanowi przychodu podatkowego dla ocalałego małżonka, niezależnie od późniejszego dziedziczenia udziału po zmarłym.
Środki finansowe otrzymane w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy jako udział w projekcie korzystają ze zwolnienia z CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT. Koszty amortyzacji środków dofinansowanych nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.