Niezdolność pracownika do pracy z powodu choroby wiąże się dla pracodawcy z określonymi obowiązkami, w tym z koniecznością prawidłowego ustalenia prawa do świadczeń chorobowych i ich wysokości. Pracodawca musi też odpowiednio ewidencjonować ten rodzaj nieobecności, a ponadto respektować szczególną ochronę przed zwolnieniem z pracy takich pracowników.
Od 24 października 2026 r. obowiązują nowe regulacje dotyczące prowadzenia dokumentacji zasiłkowej. Wprowadzają one cyfryzację procedur zasiłkowych poprzez odciążenie płatników składek z obowiązków dokumentacyjnych (m.in. brak konieczności pozyskania od ubezpieczonego aktu urodzenia dziecka) oraz dostosowują wymogi w zakresie dokumentacji do aktualnych przepisów, w tym dotyczących uzupełniającego urlopu
W związku z obowiązującą od 5 listopada 2026 r. zmianą przepisów w zakresie mobbingu i dyskryminacji pracodawcy powinni zaktualizować i ponownie udostępnić pracownikom tekst regulacji w tym zakresie. Należy to zrobić w formie pisemnej informacji dostępnej na terenie zakładu pracy lub w inny sposób przyjęty u danego pracodawcy.
Od 30 października 2026 r. została odformalizowana komunikacja między pracodawcą a przedstawicielstwem pracowniczym – zakładową organizacją związkową oraz radą pracowników. Obok bowiem dotychczasowego obiegu dokumentów między tymi stronami w formie papierowej powstała możliwość korzystania w niektórych przypadkach również z formy elektronicznej lub dokumentowej.
Od 5 listopada 2026 r. zmienią się przepisy dotyczące przeciwdziałania dyskryminacji w zatrudnieniu oraz regulacje w zakresie mobbingu. Znacznie uproszczona zostanie definicja mobbingu, który już nie będzie musiał być długotrwałym procesem. Pracodawcy zatrudniający co najmniej 10 pracowników będą musieli stworzyć procedurę antymobbingową.
Koszty zakwaterowania pracownika w podróży służbowej co do zasady nie stanowią podstawy wymiaru składek ZUS. Dotyczy to zarówno zwrotu udokumentowanych kosztów noclegu, ryczałtu za nocleg, jak i zakwaterowania zapewnionego bezpośrednio przez pracodawcę. Również zwrot kosztów przekraczających limity określone w przepisach o podróżach służbowych może korzystać z wyłączenia składkowego, jeżeli przekroczenie
Kwota minimalnego wynagrodzenia od 1 stycznia 2027 r. wzrośnie do 4950 zł brutto, czyli o 144 zł w porównaniu z wynagrodzeniem obowiązującym w 2026 r. Wzrost dotyczy także minimalnej stawki godzinowej przysługującej z tytułu umów zlecenia i umów o świadczenie usług. Od 1 stycznia 2027 r. wyniesie ona 32,30 zł brutto i będzie wyższa o 0,90 zł brutto.
Pracodawca, który dofinansował pracownikowi dokształcanie zawodowe, może zobowiązać go do jego odpracowania przez maksymalnie 3 lata od zakończenia nauki. W tym celu trzeba podpisać z pracownikiem pisemną umowę szkoleniową.
Od 5 listopada 2026 r. zmienią się przepisy dotyczące przeciwdziałania dyskryminacji w zatrudnieniu oraz regulacje w zakresie mobbingu. Nowe przepisy wprowadzają definicję dyskryminacji przez założenie oraz dyskryminacji przez skojarzenie, nową uproszczoną definicję mobbingu i dolną granicę zadośćuczynienia dla mobbingowanego pracownika na poziomie 6-krotności minimalnego wynagrodzenia. Ponadto pracodawcy
Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi okulary lub szkła kontaktowe korygujące wzrok, jeżeli wyniki badań profilaktycznych wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy monitorze ekranowym. W praktyce obowiązek ten jest najczęściej realizowany poprzez refundację kosztów ich zakupu. Przepisy nie określają jednak ani minimalnej, ani maksymalnej wysokości zwrotu, pozostawiając pracodawcy swobodę
Pracownik będący członkiem Ochotniczej Straży Pożarnej brał udział w akcji ratowniczej w godzinach 7.00–10.20, co zostało potwierdzone stosownym zaświadczeniem. Tego samego dnia, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy, powinien świadczyć pracę od godz. 10.00 do godz. 18.00. Pracownik jednak nie stawił się w pracy, wskazując, że odpoczywa po akcji ratowniczej. Jaki okres odpoczynku przysługiwał
Jedno z większych wyzwań w codziennej praktyce działów kadrowo-płacowych stanowią nietypowe przypadki ustalania prawa do świadczeń chorobowych. Problemy pojawiają się zwłaszcza w takich sytuacjach jak choroba w okresie wypowiedzenia, zmiana pracodawcy, łączenie różnych tytułów zatrudnienia czy nieregularna wypłata wynagrodzenia.
Od 11 stycznia 2027 r. pracodawcy będą zobowiązani do zapewnienia odpowiednich warunków pracy podczas upałów, ale także do wprowadzenia rozwiązań organizacyjnych i technicznych chroniących pracowników przed skutkami wysokich temperatur. Prace nie będą mogły być wykonywane, gdy temperatura przekroczy 35°C w pomieszczeniach pracy, natomiast na otwartej przestrzeni przy pracach o wysokim wydatku energetycznym