Fundacja rodzinna cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców jako narzędzie do ochrony i sukcesji majątku rodzinnego. Od momentu wprowadzenia nowych regulacji w maju 2023 roku, zainteresowanie tą formą prowadzenia działalności nieustannie rośnie. Obecnie w Polsce jest zarejestrowanych ponad 2 tys. fundacji rodzinnych, a średnio w ciągu jednego miesiąca sąd rejestruje 102 fundacje
Kwestie związane z opóźnieniami w płatnościach za usługi świadczone przez biuro rachunkowe powinny być uregulowane w umowie zawartej z kontrahentem. Czy jednak biuro rachunkowe, gdy zerwie umowę z klientem zalegającym z płatnościami, może odmówić wydania ksiąg do czasu uregulowania zaległości?
Sprzedaż majątku wniesionego do fundacji rodzinnej podlega opodatkowaniu VAT w dwóch przypadkach, tj. jeżeli sprzedawane składniki majątku były przez fundację rodzinną wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu VAT oraz jeżeli fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbywania sprzedawanych składników majątku.
Indywidualny przedsiębiorca kupujący coś przez internet czy zawierający dowolną umowę na odległość nie będzie mógł skorzystać z ochrony konsumenckiej i od niej odstąpić, jeśli złoży oświadczenie potwierdzające, że umowa ma charakter zawodowy.
Większość polskich firm rozumie znaczenie danych i sztucznej inteligencji (AI), ale wciąż ma trudności z ich efektywnym wykorzystaniem. Tylko 33,6% organizacji podejmuje decyzje oparte na danych, a zaledwie 27,5% posiada odpowiednie kompetencje, by w pełni wykorzystać ich potencjał. Z najnowszego badania przeprowadzonego przez Algolytics - „Ocena dojrzałości polskich firm w obszarze analizy danych
Generalny Inspektor Informacji Finansowej ostrzega przed możliwymi próbami oszustwa i kontaktowania się - rzekomo na jego zlecenie - z ofertą wsparcia w wypłacie „zamrożonych kryptowalut”, zgromadzonych na giełdach, czy też prośbą o przelanie środków pieniężnych na „rachunek techniczny”, będący prawdopodobnie rachunkiem przestępców. Generalny Inspektor Informacji Finansowej nie dokonuje też „weryfikacji
Rolnicy, którzy doznali szkód w uprawach rolnych mogą ubiegać się o pomoc. Chodzi o szkody w gospodarstwach spowodowane wystąpieniem w 2024 roku suszy, a także powodzi, w związku z którą wprowadzono stan klęski żywiołowej.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, którego celem jest m.in. ochrona przedsiębiorców w zderzeniu z platformami cyfrowymi i nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Nowe przepisy mają też poprawić egzekwowanie prawa.
30 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów zakończy wsparcie dla dotychczasowej wersji aplikacji mobilnej e-TOLL PL. Aby kontynuować korzystanie z funkcjonalności oferowanych przez aplikację, wszyscy użytkownicy powinni pobrać jej nową wersję. Aktualizacja nie wymaga ponownego powiązania aplikacji z pojazdem - dotychczasowe ustawienia zostaną zachowane. Jej zainstalowanie jest jednak konieczne, aby
Od 1 kwietnia 2025 r. słonecznik został dodany do wykazu towarów, od których są naliczane wpłaty na Fundusz Roślin Oleistych. Zaktualizowany wykaz towarów objętych wpłatami na fundusze promocji został opublikowany w nowym rozporządzeniu.
MF potwierdził, że rolnicy prowadzący gospodarstwa agroturystyczne, którzy oprócz przychodów z wynajmu pokoi oraz sprzedaży posiłków domowych uzyskują również przychody z wynajmu rzeczy służących do rekreacji, nie muszą takiego najmu zgłaszać w CEIDG. Tacy rolnicy mogą korzystać ze zwolnienia z PIT jeżeli spełniają warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 43 updof. Takie stanowisko MF zawarł w odpowiedzi
Od 1 kwietnia 2025 roku firmy, które zarejestrowały działalność w KRS przed 1 stycznia 2025 roku powinny posiadać adres do e-Doręczeń. Składając wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń na biznes.gov.pl przedsiębiorcy muszą pamiętać o kilku kluczowych kwestiach. Jeżeli wniosek składa pełnomocnik, konieczne może być dołączenie pełnomocnictwa lub jego kopii wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej
Poniesienie kosztów doręczeń korespondencji pocztowej nie stanowi normalnego następstwa niezapłacenia w terminie opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego. A skoro tak, to decyzja wierzyciela o skorzystaniu z usług profesjonalnego doręczyciela pocztowego nie powinna obciążać obowiązanego. Do takich wniosków doszedł Sąd Rejonowy w Tomaszowie Mazowieckim.
Prezes UODO wystąpił do Ministra Rozwoju i Technologii o zmianę przepisów ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących. Chodzi o obowiązek zamieszczania numerów ksiąg wieczystych we wnioskach o ustalenie lokalizacji inwestycji oraz w podejmowanych w tych sprawach uchwałach rad gmin.
Przyznanie Wykonawcy zamówienia dodatkowych kwot za realizację kontraktu, to wynagrodzenie za świadczenie usług, które podlega opodatkowaniu VAT. Nie ma znaczenia, czy strony kontraktu uznają wypłaconą kwotę za odszkodowanie. Istotne jest że wypłacane świadczenie jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę a nie wyrównaniem szkody poniesionej przez Wykonawcę. Takie stanowisko zajął Szef KAS zmieniając
Obciążenie odbiorców energii opłatami podlega opodatkowaniu VAT. Nie zmienia tego fakt, że energia jest pobierana bezumownie, a opłaty za bezumowny pobór energii są naliczane na podstawie § 45 rozporządzenia Ministra Energii z 22 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło. W konsekwencji obowiązują tu ogólne zasady fakturowania
Do posiadania aktywnego adresu e-Doręczeń już teraz zobowiązane są m.in. urzędy, instytucje publiczne oraz nowopowstające firmy. Od 1 kwietnia 2025 r. obowiązek obejmie kolejną grupę podmiotów - przedsiębiorstwa wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS przed 1 stycznia 2025 roku. Resort cyfryzacji przypomina, jakie dokumenty są niezbędne, aby złożyć wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń.
Polska przygotowuje się do jednej z największych zmian w systemie gospodarowania odpadami – od 1 października 2025 r. zacznie obowiązywać system kaucyjny. Wprowadzenie kaucji na butelki PET, puszki aluminiowe i szklane butelki wielorazowe ma na celu zwiększenie poziomu recyklingu i ograniczenie ilości odpadów w środowisku. Jednak, jak wskazują eksperci, nowe przepisy mogą się wiązać z wieloma wyzwaniami
12 marca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw. Celem projektu jest dalsze finansowe wsparcie poszkodowanych, w szczególności przedsiębiorców i optymalizacja instrumentów pomocowych, które zostały dotychczas wprowadzone.
Skrócenie maksymalnego czasu kontroli mikroprzedsiębiorców z 12 do 6 dni oraz obowiązek wcześniejszego doręczenia listy wymaganych dokumentów - to niektóre z rozwiązań zaproponowanych w tzw. pierwszym pakiecie deregulacyjnym dla firm. Celem projektowanych regulacji jest poprawa warunków prowadzenia działalności gospodarczej oraz zagwarantowanie 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian, które dotyczą
Łatwiejsze zakładanie firmy, mniej wymogów regulacyjnych, szybsze procedury administracyjne, rozwój najmniejszej działalności gospodarczej, w tym rzemiosła, czy krótszy czas kontroli - to propozycje zmian dla przedsiębiorców jakie znalazły się w tzw. pierwszym pakiecie deregulacyjnym. 11 marca 2025 roku Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy deregulacyjnej, przygotowywany przez MRiT od ubiegłego roku
Ponad 90% firm uważa, że sztuczna inteligencja (AI) pozytywnie wpłynie na sposób prowadzenia sporów podatkowych, wynika z raportu PwC Global Tax Controversy and Dispute Resolution. Przedsiębiorcy liczą również, że sztuczna inteligencja pomoże w identyfikacji nieprawidłowości i umożliwi podjęcie działań zapobiegających sporom z administracją skarbową. Jednocześnie, obawy firm budzą mechanizmy międzynarodowego
Platforma internetowa, za pomocą której można wynająć rower, hulajnogę, kajak, ponton, deskę do surfingu lub snowboardu, narty, łyżwy, żaglówkę, motorówkę czy przyczepkę w celach sportowych lub rekreacyjnych, musi przekazywać szefowi KAS dane najemców. Potwierdził to dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Z wydanej przez niego interpretacji wynika, że wszystko to są „środki transportu”, więc ich płatne
Od 1 stycznia 2025 wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń stał się elementem wniosku o wpis do KRS. Przedsiębiorcy wpisani do KRS przed 1 stycznia 2025, będą musieli wpisać adres do e-Doręczeń do BAE nie później niż 1 kwietnia 2025. Usługa umożliwi im prowadzenie formalnej korespondencji z administracją publiczną online - przypomina resort cyfryzacji.