Długotrwała choroba pracownika często oznacza, że rezygnuje on z pracy i pobiera rentę wypłacaną przez ZUS. Pracodawcy, którzy zatrudniają powyżej 20 pracowników, mają obowiązek sporządzić wniosek o rentę pracownika. Każdy pracodawca ma obowiązek wydać dokumenty potrzebne do ustalenia prawa do renty.
Zatrudniamy studenta 3. roku na podstawie umowy zlecenia. Zaczął już sesję egzaminacyjną i wszystkie egzaminy zaliczy do końca czerwca, a od października rozpocznie 4., ostatni rok studiów. Od 1998 r. ma prawo do renty rodzinnej po zmarłym ojcu. Student - zleceniobiorca ukończy w sierpniu 25 lat. Czy ZUS wstrzyma mu prawo do renty rodzinnej od 1 października 2008 r., tj. od początku ostatniego roku
Umowa o zakazie konkurencji zawarta z członkiem zarządu spółki przez członków rady nadzorczej bez wyraźnego upoważnienia wynikającego z uchwały tej rady jest nieważna (wyrok Sądu Najwyższego z 4 listopada 2008 r., I PK 82/08).
Kierowca transportu międzynarodowego odbywający podróże w ramach wykonywania umówionej pracy i na określonym w umowie obszarze jako miejsce świadczenia pracy nie jest w podróży służbowej. Nie przysługują mu więc należności na pokrycie kosztów związanych z tą podróżą (na podstawie uchwały Sądu Najwyższego z 19 listopada 2008 r., II PZP 11/08).
Jesteśmy jednostką budżetową, zatem wysokość wynagrodzenia dyrektora jest ograniczona 4-krotnością kwoty bazowej. W grudniu br. chcemy wypłacić dyrektorowi drugą w tym roku nagrodę uznaniową. Wypłata nagrody uznaniowej spowoduje przekroczenie 4-krotności kwoty bazowej w grudniu br. Czy w związku z tym powinniśmy nie wypłacać nagrody uznaniowej dyrektorowi, czy ograniczyć jej wysokość?
Z certyfikatów kwalifikowanych korzysta coraz więcej osób. Za nieco ponad pół roku każda firma, która przesyła co miesiąc dokumenty ubezpieczeniowe do ZUS przez Internet, będzie musiała posiadać przynajmniej jeden bezpieczny podpis elektroniczny.
Nasz pracownik ma obecnie 45 lat. Od pewnego czasu stan jego zdrowia uległ znacznemu pogorszeniu. W związku z tym zamierza złożyć wniosek o rentę z tytułu niezdolności do pracy. Czy pracownik powinien złożyć wniosek jeszcze w 2008 r., czy korzystniej będzie dla niego poczekać na nowe przepisy o rentach?
Rozwiązanie testu zamieszczonego w Mk nr 13/2008 jest następujące: 72c, 73a, 74c, 75a, 76a, 77a, 78c, 79a, 80a, 81a, 82b, 83a, 84a, 85a.
Nasz długoletni pracownik przeszedł na wcześniejszą emeryturę po ukończeniu 60 lat. Po przyznaniu prawa do emerytury ponownie zatrudniliśmy go na umowę o pracę - pracuje nadal. W tym roku skończy 65 lat. Czy może starać się o przeliczenie emerytury po ukończeniu 65 lat z uwzględnieniem obowiązującej teraz kwoty bazowej? Jaki okres powinien przepracować, aby ZUS przeliczył jego świadczenie? Czy w związku
Rozwiązanie testu zamieszczonego w Mk nr 12/2008 jest następujące: 65a, 66b, 67a, 68c, 69b, 70b, 71b.
W 2006 r. przyjąłem spadek i zobowiązałem się prowadzić działalność gospodarczą przez 5 lat. Na podstawie tego oświadczenia zostałem zwolniony od zapłacenia podatku od spadków i darowizn. Obecnie po 2 latach zamierzam zaprzestać prowadzenia odziedziczonej działalności gospodarczej. Czy należny podatek od spadku zostanie wyliczony proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności gospodarczej? Czy
Nasz zakład pracy przejął część innego zakładu pracy. Warunki pracy i płacy przejętych pracowników różnią się od warunków osób dotychczas u nas zatrudnionych. Przejętym pracownikom przysługuje bowiem prawo do premii kwartalnej, a w naszym zakładzie pracy taka forma premii nie obowiązuje. Czy dopuszczalna jest zmiana warunków pracy i płacy przejętych pracowników za pomocą wypowiedzenia zmieniającego
Prowadzę działalność gospodarczą i od czerwca jestem zatrudniona na umowę o pracę. Ukończyłam 56 lat i mam łącznie ponad 30 lat pracy. Z umowy o pracę mam wynagrodzenie 500 zł, ponieważ jestem zatrudniona na 1/3 etatu. Czy po 6 miesiącach pracy na podstawie umowy o pracę będę miała prawo do wcześniejszej emerytury pracowniczej? Nie zawiesiłam działalności gospodarczej i po ustaleniu prawa do emerytury
Chcemy starać się o refundację składek za niepełnosprawnych pracowników. Z powodu specyfiki naszej działalności zatrudniamy również niepełnosprawne osoby na umowę zlecenia. Czy za te osoby przysługuje nam refundacja? Czy ma znaczenie to, że niepełnosprawny zleceniobiorca jest już zatrudniony w innej firmie na podstawie umowy o pracę? Czy otrzymamy refundację za tego zleceniobiorcę, jeżeli jego pracodawca
Czy mogę na podstawie dowodu wewnętrznego zaksięgować w pkpir wydatki ponoszone na opłaty pocztowe oraz podpiąć pod ten dowód wpisy z książki nadawczej? Czy to wystarczy? A może dodatkowo powinnam mieć fakturę?
Przedsiębiorcy dokonujący inwestycji w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne oraz przedsiębiorcy tworzący nowe miejsca pracy mogą ubiegać się o zwolnienia od podatku od nieruchomości lub podatku od środków transportowych.
W nr. 17 „MONITORA księgowego” przedstawiliśmy zasady korzystania z abolicji podatkowej. Jedną z nich jest konieczność złożenia wniosku w tej sprawie. 21 sierpnia br. zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Finansów określające wzór wniosku o umorzenie zaległości lub zwrot podatku oraz wzór oświadczenia, stanowiącego załącznik do wniosku, potwierdzającego wysokość uzyskanych za granicą przychodów
Nabywca przedsiębiorstwa odpowiada za należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej z własnych środków przez zbywcę jako płatnika składek (pracodawcę). Nie odpowiada zaś za należności z tytułu składek w części finansowanej przez ubezpieczonych pracowników. Tak orzekł Sąd Najwyższy w uchwale z 5 sierpnia 2008 r. (sygn. akt I UZP 3/08).
Jeśli urząd skarbowy zwrócił na wniosek podatnika nadpłatę podatku, a następnie izba skarbowa zmieniła decyzję i zażądała zwrotu nadpłaty, podatnik nie może być obciążany odsetkami od zwracanej kwoty. Niesłuszny zwrot należy traktować jako kwotę nienależną, a nie jak zaległość podatkową. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 8 sierpnia 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 1308/08
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają generalnej klauzuli, zgodnie z którą w przypadku braku dowodów księgowych dokumentujących poniesione koszty dokonane wydatki nie stanowią kosztów zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z 21 maja 2008 r. (sygn. akt I SA/Bk 64/08).