Przedsiębiorcy poszkodowani w powodzi mogą liczyć na ulgi w spłacie składek do ZUS, takie jak odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie należności na raty - przypomina Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Rząd zaskoczył wyższą niż zakładano wcześniej podwyżką płacy minimalnej od 1 stycznia 2025 r. Od 2025 roku wynagrodzenie minimalne wyniesie 4666 zł, a minimalna stawka godzinowa 30,50 zł. Wyższa od zapowiadanej podwyżka płacy minimalnej będzie kosztowała przedsiębiorców, głównie mikro, 2 mld zł w przyszłym roku - oceniają eksperci Konfederacji Lewiatan.
25 września 2024 roku zaczną obowiązywać przepisy ustawy o ochronie sygnalistów. Głównym obowiązkiem pracodawcy przewidzianym w nowych regulacjach jest opracowanie wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych. Jak przygotować i wdrożyć procedurę zgłoszeń wewnętrznych w firmie?
Krajowa Administracja Skarbowa przypomina o rozwiązaniach dla przedsiębiorców, którzy ucierpieli w związku z sytuacją pogodową. Mogą oni wystąpić z wnioskiem m.in. o rozłożenie podatku na raty oraz o odroczenie terminu jego zapłaty. W województwie opolskim, małopolski, śląskim, dolnośląskim zostanie uruchomiona specjalna, tymczasowa infolinia, gdzie poszkodowani przedsiębiorcy mogą pytać o rozliczenia
Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek poinformował o przekazaniu Ministrowi Finansów Andrzejowi Domańskiemu uwag do nowej wersji projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku leśnym oraz ustawy o opłacie skarbowej w zakresie przepisów dotyczących podatków od nieruchomości z prośbą o ich rozważenie.
Premier wieczorem 15 września 2024 r. po konsultacji z ministrami i służbami zlecił przygotowanie rozporządzenia Rady Ministrów o wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej na terenach objętych powodzią. Może to oznaczać ograniczenia wolności, praw człowieka i obywatela, w tym możliwe obostrzenia i nakazy które mogą objąć pracodawców na tym obszarze.
Minister Finansów wydał interpretację ogólną, w której potwierdził, że pomoc finansowa uzyskiwana przez funkcjonariuszy Służby Ochrony Państwa (SOP) na uzyskanie lokalu mieszkalnego (domu jednorodzinnego) nie może korzystać ze zwolnienia z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 49a updof. Taka pomoc jest opodatkowana PIT jako przychód ze stosunku służbowego.
Ostateczny kształt projektu reformy składek zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców ma być zbliżony do założeń przedstawionych przez MF i MZ w marcu br. - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Jak dodał, wypracowanie przez rząd projektu to kwestia najbliższych dni.
Wnioskodawczyni prowadzi działalność, w ramach której emituje bony o określonej wartości i terminie realizacji, które klienci mogą wymieniać na usługi lub towary oferowane przez spółkę, lub jej partnerów biznesowych. Bony te dostępne są w różnych wariantach i mają standardowy termin ważności - 12 miesięcy. Spółka planuje wprowadzenie opłaty manipulacyjnej, która umożliwiłaby klientom przedłużenie terminu
Procedura zgłoszeń wewnętrznych dokonywanych przez sygnalistów i procedura AML - związana z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy - wynikają z odrębnych ustaw. Czy zatem biuro rachunkowe, które ma procedurę zgłaszania naruszeń w ramach AML, może ją tylko zmodyfikować o przepisy dotyczące ochrony sygnalistów? Posłuchaj naszego eksperta.
Pracownik będzie wykonywał pracę zdalną. Ma dostać od pracodawcy jednorazowy dodatek, który pozwoli mu nabyć biurko do pracy i odpowiednie krzesło. Czy pracodawca powinien od takiego świadczenia pobrać zaliczkę na PIT?
Złożenie deklaracji PCC-3 nie zawsze będzie obowiązkowe w przypadku zakupu jakichkolwiek rzeczy od osoby prywatnej, nie wystawiającej faktury czy paragonu. Przedstawiamy treść odpowiedzi MF, na zapytanie dziennikarza.
Chcesz wiedzieć, jak prawidłowo przygotować dokumentację? Obejrzyj wideoszkolenie. W pakiecie otrzymasz: wzór rejestru, wzór procedury zgłoszeń wewnętrznych, wzór protokołu z ustnego przyjęcia zgłoszenia – wraz z omówieniem, wzór protokołu rozpatrzenia zgłoszenia wewnętrznego – wraz omówieniem.
MF wydało komunikat, z którego wynika, że pracownicy urzędów skarbowych i Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) będą udzielać telefonicznie informacji w sprawach podatkowych. Dzwoniący będą w ten sposób mogli uzyskać ogólną informację podatkową i celną – tak jak dotychczas. Nowością będzie możliwość uzyskania informacji dotyczących indywidualnych spraw podatnika objętych tajemnicą skarbową po potwierdzeniu
Projekt nowelizacji Kodeksu pracy wydłużający listę okresów aktywności zawodowej, które będą wliczane do stażu pracy jest obecnie w uzgodnieniach międzyresortowych i opiniowaniu. Procedowane regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.
Biuro rachunkowe, nawet zatrudniające jednego pracownika, musi wdrożyć procedurę zgłoszeń wewnętrznych. Jak poinformować pracowników biura, a także klientów biura o wdrożonej procedurze zgłoszeń wewnętrznych? Obejrzyj krótką odpowiedź naszego eksperta na ten temat.
Sąd Najwyższy wyrokiem z dnia 4 września 2024 r. o sygn. akt II NSNc 400/23 uwzględnił skargę nadzwyczajną wniesioną przez Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców i uchylił wyrok Sądu Apelacyjnego w Rzeszowie w sprawie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne deklarowanej przez przedsiębiorcę.
Pracodawca udzielił pracownikowi niewielkiej pożyczki ze środków obrotowych. Teraz zamierza umorzyć pracownikowi niespłaconą część pożyczki. Czy w takiej sytuacji wartość umorzonego świadczenia stanowi przychód opodatkowany PIT?
Od 1 stycznia 2025 r. duże firmy i podatkowe grupy kapitałowe zostaną objęte nowymi przepisami dotyczącymi prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz ich raportowania w formie elektronicznej do urzędów skarbowych. Ministerstwo Finansów wprowadza obowiązek składania tzw. JPK-CIT, który ma na celu usprawnienie kontroli podatkowych oraz zwiększenie transparentności rozliczeń CIT. Przy tym z informacji MF dowiadujemy
Płaca minimalna w 2025 r. wzrośnie do 4666 zł brutto w stosunku do 4626 zł brutto proponowanych wcześniej na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego, a minimalna stawka godzinowa wzrośnie do 30,50 zł z 30,20 zł proponowanych wcześniej - poinformowano w najnowszej wersji projektu rozporządzenia.