Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (608100)
      • Kadry i płace (26134)
      • Obrót gospodarczy (88861)
      • Rachunkowość firm (3841)
      • Ubezpieczenia (35961)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    28.04.2020 Podatki

    Interpretacja indywidualna z dnia 28.04.2020, sygn. 0115-KDIT2.4011.44.2020.3.ŁS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.44.2020.3.ŁS

    Ulga termomodernizacyjna wydatki na termomodernizacje pokrycia dachu.

    Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2020 r. (data wpływu 15 stycznia 2020 r.) uzupełnionym w dniu 1 kwietnia 2020 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych jest:

    a. prawidłowe w części dotyczącej możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej i udokumentowania poniesionych wydatków;

    b. nieprawidłowe w części dotyczącej proporcji odliczenia wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

    UZASADNIENIE

    W dniu 15 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 1 kwietnia 2020 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej.

    We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

    Wnioskodawczyni jest współwłaścicielem (na zasadzie wspólności majątkowej małżeńskiej) budynku mieszkalnego jednorodzinnego, w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, wybudowanego w 2003 r. Budynek ten posadowiony jest na nieruchomości o pow. 0,0500 ha, położonej w B. P., przy ulicy J. F., województwo l., oznaczonej w ewidencji gruntów numerem xxx. Mąż Wnioskodawczyni A. Z. na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 8 grudnia 2017 r., w sprawie o podział majątku wspólnego i dział spadku po rodzicach, stał się właścicielem wyżej wskazanej zabudowanej nieruchomości, którą następnie w dniu 12 września 2019 r., darował Wnioskodawczyni jako swojej żonie z jednoczesnym postanowieniem, iż przedmiot darowizny stanowić będzie majątek objęty wspólnością ustawową. Wnioskodawczyni jest podatnikiem opłacającym podatek dochodowy według skali podatkowej, podobnie Jej mąż. Od momentu budowy, do chwili obecnej w przedmiotowym budynku mieszkalnym nie były wykonywane żadne prace termomodernizacyjne. Nadto od śmierci mamy męża Wnioskodawczyni w 2013 r., dom ten był w zasadzie niezamieszkały. W 2019 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem podjęli decyzję o rozpoczęciu prac mających na celu termomodernizację wyżej wskazanego budynku mieszkalnego. Realizacja całego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zostanie zakończona przed upływem 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym zostanie poniesiony pierwszy wydatek. Wydatki, w tym między innymi: na wymianę okna balkonowego, wymianę starego pieca na kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin i wymianę centralnego ogrzewania, zaś na poddaszu wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania oraz ocieplenie ścian zewnętrznych i przegród budowlanych, planują ponieść w latach 2020-2021. W 2019 r. rozpoczęły się prace mające na celu termomodernizację przedmiotowego budynku mieszkalnego, poczynając od termomodernizacji dachu. Termomodernizacja ta polegać miała na wypełnieniu powierzchni dachu wełną mineralną, zabezpieczeniu wełny folią, montażu pokrycia z płyt gipsowo-kartonowych, zdjęciu pokrycia dachowego (blachy trapezowej), nabiciu dodatkowych tzw. łat i kontrłat, ułożeniu membrany, ponownym ułożeniu pokrycia dachowego - blachy trapezowej po uprzednim jej wyczyszczeniu, odtłuszczeniu i pomalowaniu. Zaplanowano również wymianę dwóch okien dachowych wraz z systemem montażowym. Po przystąpieniu do wyżej wskazanych prac okazało się jednak, iż dotychczasowe pokrycie dachowe (blacha trapezowa) jest w znacznym stopniu pordzewiałe, a nawet miejscami dziurawe, co powodowało, iż deszcz i śnieg przedostawały się do wnętrza domu, zamaczając niektóre krokwie. Zużycie dotychczasowego pokrycia dachowego było na tyle rozległe, iż niezasadnym i niecelowym było jego ponownie ułożenie, nawet po uprzednim oczyszczeniu i pomalowaniu. W związku z zaistniałą sytuacją wymieniono dotychczasowe pokrycie dachu (wymiana blachy) oraz zostały nabite, co planowano wcześniej, dodatkowe łaty i kontrłaty, ułożona została membrana i zostały wymienione dwa okna dachowe. Prace te zostały wykonane z materiałów zakupionych przez wykonawcę usługi - firmę budowlaną - będącą podatnikiem podatku VAT. Po wykonaniu wyżej wskazanych prac, usługodawca wystawił fakturę VAT, w której nazwa usługi określona została jako wykonanie pokrycia dachowego. Usługodawca nie wystawił dodatkowego dokumentu dotyczącego rozliczenia wykonywanych czynności i zużytych materiałów. Wnioskodawczyni wraz z mężem dokonali w 2019 r. płatności za wystawioną fakturę. Wnioskodawczyni nadmienia także, iż bez uprzedniej wymiany blachy (konieczność wykonania tej czynności ujawniła się dopiero podczas przystąpienia do prac związanych z termomodernizacją dachu, bowiem planowano, o czym była mowa wcześniej, dotychczasową blachę oczyścić i pomalować i ponownie ułożyć), niemożliwym byłoby ułożenie wełny, w celu ocieplenia poddasza. Tylko i wyłącznie dopiero po zmianie pokrycia dachowego racjonalne stało się przeprowadzenie dalszej termomodernizacji dachu - ocieplenie dachu wełną, zabezpieczenie folią oraz montaż pokrycia z płyt gipsowo-kartonowych, które to prace zostaną wykonane już w bieżącym roku, a nie jak planowano wcześniej w 2019 r. (opóźniony czas wykonania tych prac jest wynikiem poniesienia większych kosztów związanych z nieplanowaną wcześniej wymianą pokrycia dachowego). Zarówno już dotychczas poniesione wydatki na termomodemizację, jak i wydatki przyszłe nie zostały (nie zostaną) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, wydatki te nie są odliczane od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie będą odliczone w ramach innych ulg. Wydatki te również nie będą ani finansowane ani też dofinansowane z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ani z wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Opisane wydatki na przedsięwzięcie termomodemizacyjne nie zostały ani nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie. Po zakończeniu roku podatkowego 2019 Wnioskodawczyni zamierza wraz z mężem skorzystać z odliczenia dotychczas poniesionych wydatków związanych z termomodernizacją dachu (wynikających z opłaconej faktury VAT wykonanie pokrycia dachowego) od podstawy obliczenia podatku w oparciu o przepis art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W uzupełnieniu Wnioskodawczyni wskazała, że wydatki poniesione zarówno w 2019 r., tj. wydatki na wymianę dotychczasowego pokrycia dachu (wymiana blachy), nabicie dodatkowych łat i kontrłat, ułożenie membrany i wymiana dwóch okien dachowych (znajdujące odzwierciedlenie w opłaconej fakturze VAT, określonej jako wykonanie pokrycia dachowego), jak również wydatki poniesione dotychczas w 2020 r. (wymiana okna balkonowego, wykonanie przyłącza do sieci gazowej) oraz pozostałe wydatki zaplanowane na rok 2020, czyli: wymiana starego pieca na kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulacją oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin, wymiana centralnego ogrzewania, zaś na poddaszu wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania, ocieplenie ścian zewnętrznych i ocieplenie przegród budowlanych, w tym między innymi wypełnienie powierzchni dachu wełną mineralną, zabezpieczenie wełny folią i montaż pokrycia z płyt gipsowo-kartonowych, związane są z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Wnioskodawczyni wskazuje, że stosownie do brzmienia art. 2 pkt 2a wyżej cytowanej ustawy, pod pojęciem przedsięwzięcia termomodemizacyjnego rozumie się przedsięwzięcia, których przedmiotem jest: ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych. Wnioskodawczyni zaznacza, że definiując pojęcie przedsięwzięcia termomodemizacyjnego ustawodawca kierował się wyłącznie skutkiem, jaki ma zostać osiągnięty w wyniku tego przedsięwzięcia; zaniechał nawet przykładowego wymienienia rodzajów prac, jakie mieszczą się w pojęciu tego przedsięwzięcia. Wszystkie dotychczas wykonane prace, o których wspomniała wyżej Wnioskodawczyni, jak również prace zaplanowane do przeprowadzenia na 2020 r. mają na celu ulepszenie budynku mieszkalnego, którego jest współwłaścicielem, w wyniku którego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania tego budynku, tym samym są związane z realizacją przedsięwzięcia termomodemizacyjnego. Ponownie Wnioskodawczyni wskazuje, że tylko i wyłącznie po uprzedniej zmianie pokrycia dachowego racjonalne stało się przeprowadzenie dalszej termomodemizacji dachu, tj. ocieplenie dachu wełną, zabezpieczenie jej folią oraz montaż pokrycia z płyt gipsowo-kartonowych, które to prace zostaną wykonane w bieżącym roku. Prace znajdujące odzwierciedlenie w fakturze określonej jako wykonanie pokrycia dachowego były jednym z elementów składowych kompleksowej termomodemizacji dachu. Nadto Wnioskodawczyni wyjaśnia, iż wydatki, które zostaną poniesione w 2020 r. będą udokumentowane fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku, przy czym praca polegająca na wymianie okna balkonowego wraz z montażem i prace polegające na przyłączeniu do sieci gazowej, zostały już przeprowadzone i znajdują udokumentowanie w fakturach wystawionych przez takich podatników. Wszystkie faktury VAT są i będą wystawiane na Wnioskodawczynię i jej małżonka. Faktura VAT określona jako wykonanie pokrycia dachowego jest wystawiona na Wnioskodawczynię i jej męża.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Wskaźnik: Odliczenia w podatku dochodowym od osób fizycznych
    • Czy składki na ZUS za współpracującą żonę mogą zostać odliczone od dochodu
    • Jak rozliczyć zwrot nienależnie pobranej nagrody jubileuszowej
    • Czy Polski Ład zwolnił osoby korzystające z ulgi rehabilitacyjnej z obowiązku zbierania rachunków
    • USTAWA z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Art./§ 26
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    18.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 18 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.928.2025.2.KR
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.885.2025.1.KP
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.878.2025.1.MB
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.651.2025.2.DT
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.728.2025.4.ACZ
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.548.2025.2.MD
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDWPT.4011.336.2025.2.IL
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDWPT.4011.414.2025.1.IL
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.878.2025.2.ST
    Czytaj więcej
    11.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDWPT.4011.385.2025.2.PPK
    Czytaj więcej
    11.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.855.2025.2.KP
    Czytaj więcej
    11.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.571.2025.2.MM
    Czytaj więcej
    11.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.631.2025.1.MK
    Czytaj więcej
    11.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.574.2025.2.KK
    Czytaj więcej
    11.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.807.2025.1.DP
    Czytaj więcej
    10.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.789.2025.2.MM
    Czytaj więcej
    10.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.560.2025.2.MD
    Czytaj więcej
    10.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.747.2025.2.AA
    Czytaj więcej
    10.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.742.2025.2.GG
    Czytaj więcej
    09.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.619.2025.2.MK
    Czytaj więcej
    09.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.746.2025.2.GG
    Czytaj więcej
    08.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.558.2025.2.MD
    Czytaj więcej
    08.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.951.2025.1.JK
    Czytaj więcej
    08.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.573.2025.2.ENB
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.