Interpretacja indywidualna z dnia 21.02.2020, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.699.2019.1.JK2, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.699.2019.1.JK2
Skutki podatkowe wypłaty wynagrodzenia z tytułu zakazu konkurencji - art. 30 ust. 1 pkt 15 updof.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2019 r. (data wpływu 23 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty wynagrodzenia z tytułu zakazu konkurencji jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty wynagrodzenia z tytułu zakazu konkurencji.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W dniu 31 marca 2008 r. Wnioskodawca zawarł z X S.A. (dalej jako X") umowę o pracę (dalej jako: Umowa o Pracę"). Zgodnie z postanowieniami Umowy o Pracę, Wnioskodawcy przysługiwało wynagrodzenie za wykonywaną pracę. W dniu 21 sierpnia 2015 r. Wnioskodawca zawarł również z X umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy (dalej jako Umowa o Zakazie Konkurencji). Na podstawie Umowy o Zakazie Konkurencji Wnioskodawca objęty był zakazem konkurencji, obejmującym zakaz prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec X lub podmiotów należących do Grupy Kapitałowej X, obowiązującym przez okres dwunastu miesięcy od ustania stosunku pracy (dalej jako Zakaz Konkurencji). Z tytułu objęcia Wnioskodawcy Zakazem Konkurencji, X zobowiązała się płacić Wnioskodawcy 100% kwoty stałego miesięcznego wynagrodzenia podstawowego za każdy miesiąc objęcia Wnioskodawcy Zakazem Konkurencji. Umowa o Pracę została rozwiązana z dniem 31 sierpnia 2018 r. i z tym dniem ustał stosunek pracy z Wnioskodawcą. W związku z rozwiązaniem Umowy o Pracę, X wypłacała na rzecz Wnioskodawcy ww. wynagrodzenie z tytułu obowiązywania Zakazu Konkurencji za poszczególne miesiące, tj. za okres od września 2018 r. do sierpnia 2019 r. X opodatkowała wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu Zakazu Konkurencji podatkiem w wysokości 70% wynikającym z Ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako u.p.d.o.f.") art. 30 ust. 1 pkt 15, które wypłacane było w następujących miesiącach: marzec 2019 r., kwiecień 2019 r., maj 2019 r., czerwiec 2019 r., lipiec 2019 r., sierpień 2019 r. Wnioskodawca informuje, że zgodnie z zamieszczonymi na stronie internetowej informacjami oraz raportami bieżącymi X, Skarb Państwa pośrednio poprzez akcjonariusza Z. SA. (dalej jako Z. S.A.), dysponuje 33,01% głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy X. Według najlepszej wiedzy Wnioskodawcy, potwierdzonej danymi ze strony internetowej X S.A. i jej raportami bieżącymi, raportami kwartalnymi i raportami rocznymi, liczba głosów, którymi pośrednio może dysponować Skarb Państwa na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy X S.A. poprzez spółkę Z. S.A. nie uległa zmianie od dnia 18 czerwca 2014 roku (raport bieżący Z czerwca 2014 r. - Znaczne pakiety akcji/zmiana stanu posiadania). W wyżej wymienionym raporcie bieżącym 2014 r. X wykazała, że od dnia 18 czerwca 2014 r. Z. S.A. posiada 14 784 194 akcje X, co stanowi 33,01% kapitału zakładowego X i jednocześnie akcje te uprawniają do 14 784 194 głosów na Walnym Zgromadzeniu, co stanowi 33,01% ogólnej liczby głosów. Również raporty roczne oraz raporty kwartalne X w roku 2018 i 2019 (tj. raporty za: I kw. 2018 r.; I półrocze 2018 r.; III kw. 2018 r.; rok 2018: I kw. 2019 r.; I półrocze 2019 r.; III kw 2019 r.) potwierdzają, że Z. S.A. posiada 14 784 194 akcje X, co stanowi 33,01% kapitału zakładowego X i jednocześnie akcje te uprawniają do 14 784 194 głosów na Walnym Zgromadzeniu, co stanowi 33,01% ogólnej liczby głosów. W świetle przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 623), akcjonariusz posiadający bezpośrednio lub pośrednio powyżej 33% głosów na walnym zgromadzeniu spółki publicznej jest zobowiązany przekazywać informacje o zmianie posiadanego udziału o co najmniej 1% ogólnej liczby głosów. W związku z powyższym, w kontekście braku informacji o takiej zmianie stanu posiadania, należy uznać, że żadna inna spółka zależna od Skarbu Państwa, poza Z. S.A., nie posiada akcji X S.A. Wnioskodawca zwrócił również uwagę na fakt, że biorąc pod uwagę frekwencję akcjonariuszy na walnych zgromadzeniach akcjonariuszy X w 2018 r. oraz 2019 r., Skarb Państwa pośrednio poprzez Z. S.A. dysponował następującą ilością głosów na poszczególnych walnych zgromadzeniach akcjonariuszy: (i) 50,02% głosów na Zwyczajnym Walnym Zgromadzeniu w dniu 13 czerwca 2018 r., które odbyło się w trakcie zatrudnienia Wnioskodawcy w X; (ii) 48,98% głosów na Zwyczajnym Walnym Zgromadzeniu w dniu 16 stycznia 2019 r., które odbyło się po ustaniu zatrudnienia Wnioskodawcy w X; (iii) 47,37% głosów na Zwyczajnym Walnym Zgromadzeniu w dniu 26 czerwca 2019 r. które odbyło się po ustaniu zatrudnienia Wnioskodawcy w X.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty