28.03.2019 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 28.03.2019, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.141.2019.1.RD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.141.2019.1.RD

W zakresie opodatkowania poniesionego kosztu mandatu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2019 r. (data wpływu 12 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania poniesionego kosztu mandatu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania poniesionego kosztu mandatu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) świadczy usługi najmu oraz leasingu (zarówno operacyjnego, jak i finansowego) w rozumieniu art. 7091 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 459 ze zm.), co stanowi główny przedmiot działalności Spółki.

Usługi te dotyczą przede wszystkim pojazdów samochodowych i są świadczone przez Spółkę na rzecz klientów (dalej: Korzystający lub Klienci) (i) prowadzących działalność gospodarczą - w tym zarejestrowanych czynnych podatników podatku od towarów i usług (dalej: VAT), jak i (ii) osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Pojazdy mogą być wykorzystywane przez Korzystających zarówno na terytorium Polski, jak i poza nim. Działalność ta generuje po stronie Wnioskodawcy sprzedaż opodatkowaną VAT.

W związku z użytkowaniem pojazdów samochodowych przez Korzystających zdarzają się sytuacje podczas podróży poza terytorium Polski, że naruszą oni przepisy o ruchu drogowym danego państwa, w skutek czego odpowiednie władze wystawiają mandat (dalej: Mandat zagraniczny). Przeważnie podmiotem, do którego władze danego państwa kierują Mandat zagraniczny, jest Wnioskodawca. W efekcie Spółka, jako adresat korespondencji ws. mandatu oraz właściciel pojazdu opłaca go, a następnie jego kwotą/kosztem - oprócz opłaty administracyjnej naliczonej zgodnie z tabelą opłat i prowizji (TOiP), stanowiącą integralną część umowy zawartej z Korzystającym, za obsługę samego procesu - obciąża danego Korzystającego, który naruszył przepisy ruchu drogowego.

Występują również sytuacje, w których Wnioskodawca, zgodnie z przepisami danego państwa wskazuje, gdy ma taką możliwość/dysponuje taką wiedzą, rzeczywistego sprawcę naruszenia przepisów ruchu drogowego, tj. Korzystającego, na którego - po jego wskazaniu przez Spółkę - ostatecznie jest wystawiany Mandat zagraniczny. Wówczas Spółka nalicza jedynie opłatę administracyjną zgodnie z TOiP. Opłata ta jest traktowana przez Spółkę jako element wynagrodzenia z tytułu zawartej z Korzystającym umowy, np. leasingu (taka sytuacja nie jest jednak przedmiotem niniejszego wniosku).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne