Interpretacja indywidualna z dnia 13.04.2015, sygn. ITPB1/4511-190/15/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB1/4511-190/15/AD
Czy przychody uzyskiwane na podstawie wyżej wskazanej umowy o świadczenie usług marketingowo-reklamowych zawartej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej należy kwalifikować do przychodów z działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2015 r. (data wpływu 3 lutego 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu świadczenia usług reklamowo-marketingowych z wykorzystaniem prawa do własnego wizerunku - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu świadczenia usług reklamowo-marketingowych z wykorzystaniem prawa do własnego wizerunku.
W ww. wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest profesjonalnym zawodnikiem piłki nożnej i zamierza prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza zajmować się profesjonalnym świadczeniem usług reklamowo - marketingowych z wykorzystaniem własnego wizerunku. Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej zamierza m.in. zawrzeć umowę o świadczenie usług marketingowo-reklamowych, na mocy której jako Zleceniobiorca świadczyć będzie ww. usługi na rzecz zleceniodawcy - spółki z siedzibą w Wielkiej Brytanii oraz podmiotów, z którymi zleceniodawca zawrze umowy o organizowanie akcji promocyjnych, marketingowych, a także reklamowych i ich sponsorów, zwanych dalej Zleceniodawcą i jego kontrahentami. Świadczenie usług marketingowo-reklamowych obejmować będzie promowanie i reklamy produktów zleceniodawcy i jego kontrahentów z wykorzystaniem własnego wizerunku, w tym promowanie i reklamy w środkach masowego przekazu, uczestniczenie w akcjach promocyjnych i reklamowych oraz podejmowanie działań mających na celu popularyzację marki zleceniodawcy i jego kontrahentów za pomocą wykorzystania własnego wizerunku, uczestniczenie w meczach, treningach, sesjach zdjęciowych, nagraniach telewizyjnych, konferencjach prasowych, innych wydarzeniach i imprezach masowych oraz udzielanie wywiadów w prasie i telewizji z wyeksponowaniem i wykorzystywaniem materiałów reklamowo -marketingowych celem prowadzenia działalności promocyjnej i reklamowej oraz popularyzacji określonej marki zleceniodawcy i jego kontrahentów za pomocą wykorzystania własnego wizerunku, współpracę w tworzeniu materiałów reklamowych i promocyjnych promujących markę produktów zleceniodawcy i jego kontrahentów, wspieranie marki zleceniodawcy i jego kontrahentów w punktach sprzedaży. W ramach zawartej umowy Wnioskodawca wyrazi zgodę na wykorzystywanie, utrwalanie i rozpowszechnianie jego wizerunku, sylwetki, głosu i wzoru autografu w ramach wyżej opisanych działań. Ścisłe określenie zakresu działań, ich czasu i miejsca oraz produktów i marek, które mają być przedmiotem usług marketingowo - reklamowych świadczonych przez zleceniobiorcę, sposobu rozpowszechniania wizerunku, sylwetki, głosu i wzoru autografu Wnioskodawcy, nastąpi w drodze odrębnych wzajemnych ustaleń zleceniodawcy i Wnioskodawcy. Zgodnie z warunkami przedmiotowej umowy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie mógł świadczyć usługi marketingowo - reklamowe na rzecz podmiotów innych aniżeli zleceniodawca i jego kontrahenci na podstawie odrębnych umów. Wnioskodawca realizując przedmiotową umowę zobowiązany będzie do dołożenia należytej staranności, z uwzględnieniem zawodowego charakteru jego działalności, w celu osiągnięcia jak najlepszego rezultatu prowadzonych działań marketingowo - reklamowych. Wnioskodawca ponosić będzie ryzyko gospodarcze wynikające z świadczenia na rzecz zleceniodawcy usług marketingowo - reklamowych objętych niniejszą umową. W ramach ponoszonego ryzyka, Wnioskodawca ponosić będzie nieograniczoną odpowiedzialność osobistą wobec zleceniodawcy, kontrahentów zleceniodawcy i osób trzecich za zobowiązania wynikające z wykonania niniejszej umowy, w szczególności za sposób ich wykonania i ich rezultat, w tym Wnioskodawca ponosić będzie odpowiedzialność za to by prowadzone przez zleceniobiorcę w ramach wykonywania niniejszej umowy działania marketingowo - reklamowe: były zgodne z prawem oraz dobrymi obyczajami i zasadami współżycia społecznego, nie miały charakteru obraźliwego, obscenicznego, nie obrażały uczuć religijnych osób trzecich, nie wprowadzały odbiorcy w błąd, nie kreowały negatywnego wizerunku zleceniodawcy i jego kontrahentów, ich marek i produktów. W razie wykonywania przez Wnioskodawcę umowy w sposób sprzeczny z wyżej opisanym bądź czasowej niezdolności Wnioskodawcy do świadczenia usług, zleceniodawca uprawniony będzie, stosownie do okoliczności, do obniżenia wynagrodzenia określonego w umowie. W razie wystąpienia po stronie Wnioskodawcy jakichkolwiek przeszkód w wykonaniu obowiązków objętych niniejszą umową, Wnioskodawca obowiązany będzie do niezwłocznego poinformowania zleceniodawcy. Za wykonywanie czynności objętych niniejszą umową zleceniobiorcy przysługiwać będzie ryczałtowe wynagrodzenie miesięczne powiększone każdorazowo o aktualnie obowiązującą stawkę VAT określoną w stosownych przepisach. Nadto w przypadku, gdy działalność marketingowo - reklamowa Wnioskodawcy w szczególnym stopniu przyczyni się do osiągnięcia zakładanych celów w zakresie działalności promocyjnej, reklamowej, czy popularyzacji danej marki, Wnioskodawcy może być przyznana premia na podstawie odrębnych wzajemnych ustaleń zleceniodawcy i Wnioskodawcy. Wynagrodzenie płatne będzie na podstawie faktury wystawionej przez Wnioskodawcę.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty