Interpretacja indywidualna z dnia 29.12.2014, sygn. IPTPB1/415-564/14-2/KO, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPB1/415-564/14-2/KO
Czy wydatki na usługi gastronomiczne, obejmujące posiłki wraz z napojami bezalkoholowymi oraz alkoholowymi, w postaci jak wskazana w opisie stanu faktycznego, poniesione przez Wnioskodawcę na spotkaniach biznesowych z obecnymi lub potencjalnymi kontrahentami, stanowią koszty uzyskania przychodu i nie są zaliczane do reprezentacji w rozumieniu art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2014 r. (data wpływu 6 października 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów:
- wydatków ponoszonych na zakup usług gastronomicznych, obejmujących posiłki wraz z napojami bezalkoholowymi, na potrzeby spotkań z obecnymi i potencjalnymi kontrahentami jest prawidłowe,
- wydatków ponoszonych na nabycie napojów alkoholowych na potrzeby spotkań z obecnymi i potencjalnymi kontrahentami jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 października 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na zakup usług gastronomicznych na potrzeby spotkań z obecnymi i potencjalnymi kontrahentami.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie doradztwa gospodarczego i biznesowego, głównie przy wykorzystywaniu funduszy unijnych. W związku z prowadzoną działalnością niejednokrotnie wyjeżdża w delegacje do innych miast w celu spotkania się z obecnymi i potencjalnymi kontrahentami. Spotkania te mają na celu omówienie zakresu usług, jakie będą lub miałyby być wykonane na ich rzecz przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Podobne spotkania organizowane są również w trakcie trwania współpracy w celu omówienia bieżących kwestii z nią związanych. Ponadto również w mieście stałego prowadzenia działalności Wnioskodawca spotyka się z kontrahentami w celu omówienia ww. spraw. Spotkania te, ze względu na brak wystarczającego miejsca pod adresem prowadzenia działalności, odbywają się w kawiarniach lub restauracjach (szczególnie, że czasem bierze w nich udział kilka osób). W przypadku spotkań odbywających się w innych miastach kraju - nie ma innej możliwości, niż spotkanie w kawiarni lub restauracji, ze względu na brak innego miejsca prowadzenia działalności poza W. Wybierane punkty gastronomiczne nie są punktami prestiżowymi, a zaproszenie kontrahentów do nich nie ma na celu pokazania zamożności Wnioskodawcy - są wybierane ze względu na ich łatwą lokalizację i wygodę prowadzenia rozmowy. W czasie spotkania zamawiany jest posiłek z dostępnego menu, nie są to jednak potrawy wyszukane. Sporadycznie zamawiane są napoje alkoholowe w niewielkich ilościach. Oczywiste jest, że nie każde spotkanie biznesowe z potencjalnym kontrahentem kończy się podpisaniem kontraktu, czy decyzją o podjęciu współpracy. Niemniej, spotkania organizowane są w celu jej zawiązania, a więc osiągnięcia przychodu. Natomiast spotkania z istniejącymi kontrahentami służą zabezpieczeniu źródła przychodów, jakim jest współpraca z nimi i mają na celu m.in. omówienie zakresu i ram dalszej współpracy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty