Interpretacja indywidualna z dnia 06.12.2013, sygn. ILPP2/443-814/13-4/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP2/443-814/13-4/MN
Nazwa na fakturze osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w przypadku posiadania nazwy skróconej.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 23 sierpnia 2013 r. (data wpływu 26 sierpnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z 5 listopada 2013 r. (data wpływu 13 listopada 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowej nazwy firmy osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą umieszczanej w treści faktury VAT jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowej nazwy firmy osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą umieszczanej w treści faktury VAT. Wniosek uzupełniono pismem z 5 listopada 2013 r. (data wpływu 13 listopada 2013 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy i własne stanowisko w sprawie oraz potwierdzenie uiszczenia należnej opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jest związany umową ajencyjną i wykonuje sprzedaż towaru jako przedstawiciel w sklepie firmowym zleceniodawcy. Praca polega na obsłudze sprzedażowej klientów poprzez komputerowy program sieciowy. Działając w imieniu spółki, Wnioskodawca figuruje jako pracownik upoważniony do działań handlowych w jej imieniu. Wnioskodawca jako firma nie posiada żadnego stanu magazynowego. Zainteresowany musi spełnić jednak pewne wymogi, które są odgórnie nałożone na oddziały hurtowni. W zakresie Wnioskodawcy jest stałe utrzymanie i wyposażanie lokalu, koszty utrzymania pracowników, koszty obsługi, transportu oraz wszystkie pozostałe i bieżące koszty związane z prowadzoną działalnością. Zainteresowany wystawia przeważnie jedną fakturę sprzedażową miesięcznie za wykonywaną usługę. Natomiast dokumentów kosztowych w miesiącu jest więcej (od kilku do kilkunastu), w zależności od bieżących potrzeb. Ponieważ często zdarzają się błędy i pomyłki podczas zapisu nazwiska Wnioskodawcy na fakturach i innych dokumentach, w związku z czym Zainteresowany musi mieć to pod ciągłą kontrolą, a imię i nazwisko nie jest kojarzone bezpośrednio z nazwą firmy lecz z obsługą w hurtowni i jej nazwą, Wnioskodawca postanowił dla uproszczenia skrócić nazwę swej firmy, mając na uwadze tylko ułatwienie w komunikacji i wprowadził to w życie 18 czerwca br. Z informacji telefonicznej jaką Wnioskodawca uzyskał w Urzędzie Skarbowym wynika, że nie przeszkadza to w rozliczeniach podatku od towarów i usług i nie jest traktowane jako błędne, jeśli pozostałe dane adresowe oraz NIP są pełne. W Urzędzie Miasta i Gminy również poinformowano Wnioskodawcę (ustnie), że dane firmowe lecz w skróconej nazwie firmy bez imienia i nazwiska widniejące na dokumentach i pieczęciach są również prawidłowe, ponieważ podatnicy bardzo różnie interpretują nazwy swej działalności, a rozliczani w Urzędach są imiennie. W swojej pracy Wnioskodawca również spotyka się z nazwami firm jednoosobowych, które w swej nazwie nie posiadają imienia nazwiska. Jednak opinie podatników odnośnie wystawianych dokumentów w tym temacie są bardzo zróżnicowane. Niektórzy twierdzą, że nazwa firmy musi być identyczna z zapisem jaki widnieje w EWDG, a tam nazwisko wpisane jest w rubryce właściciela firmy i dodatkowo widnieje obok nazwy w oznaczeniu przedsiębiorcy. W związku z tym, w ewidencji księgowej Wnioskodawcy, od czerwca br. posiada on dwa rodzaje dokumentów faktur: z imieniem i nazwiskiem w nabywcy oraz bez nazwiska, czyli samą nazwą firmy. Dla wyjaśnienia sprawy Zainteresowany złożył również wniosek do Burmistrza Miasta i Gminy o interpretację indywidualną, lecz w odpowiedzi uzyskał jedynie propozycję złożenia ponownego wniosku do właściwego organu podatkowego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty