Interpretacja indywidualna z dnia 14.01.2011, sygn. IBPP2/443-804/10/WN, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/443-804/10/WN
zastosowanie zwolnienia z podatku VAT i dokumentowania czynności wniesienia aportu w postaci sieci kanalizacyjnej
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2010r. (data wpływu 1 października 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2010r. (data wpływu 29 grudnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT i dokumentowania czynności wniesienia aportu w postaci sieci kanalizacyjnej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 października 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT i dokumentowania czynności wniesienia aportu w postaci sieci kanalizacyjnej.
Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 grudnia 2010r. (data wpływu 29 grudnia 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 grudnia 2010r. znak: IBPP2/443-803/10/WN.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina w 2002 roku sfinansowała budowę i wybudowała sieć kanalizacyjną, na którą składała się kanalizacja sanitarna PCV 200 mm o długości 486,5 m, rurociąg tłoczny PE 90 mm o długości 1261 m oraz pompownia P-1 wraz z uzbrojeniem. Powyższa sieć kanalizacyjna została oddana do eksploatacji - protokołami odbioru i przekazania do użytku z dnia 10.12.2002r. na rzecz Zakładu Gospodarki Komunalnej w W., który w tym czasie był zakładem budżetowym Gminy W. Gmina w związku z wyżej wymienionym oddaniem sieci do eksploatacji nie pobierała od swego zakładu budżetowego żadnych opłat. Po przekształceniu tego Zakładu w jednoosobową spółkę Gminy W. działającą pod firmą Zakład Gospodarki Komunalne> w W. - prowadzącą działalność od dnia 29 lutego 2008 roku - przedmiotową sieć na podstawie umowy użyczenia z dnia 2 stycznia 2010r. - oddano w bezpłatne użyczenie. Zarówno zakład budżetowy jak i później Spółka wybudowaną infrastrukturę techniczną eksploatowała jak własną sieć czerpiąc z niej dochody opodatkowane. Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Gminie zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego od faktur dokumentujących budowę tych wodociągów wobec braku związku ze sprzedażą opodatkowaną, jako że Gmina nie uzyskuje przychodów ze sprzedaży wody, eksploatacją i sprzedażą wody zajmuje się ZGK w W. Sp. z o.o. Gmina również nie otrzymywała czynszu za udostępnioną nieodpłatnie sieć wodociągową. Obecnie Gmina zamierza wnieść aportem wybudowaną w ten sposób infrastrukturę techniczną tj. sieć kanalizacyjną stanowiącą budowlę w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, na podstawie Uchwały Rady Miejskiej w W. w sprawie podwyższenia kapitału Zakładu Gospodarki Komunalnej w W. Sp. z o.o. Po podjęciu uchwały o podwyższeniu kapitału, Gmina obejmie udziały w podwyższonym kapitale spółki.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty