Interpretacja indywidualna z dnia 16.11.2010, sygn. IBPBII/1/415-702/10/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPBII/1/415-702/10/MK
Jakie są skutki podatkowe nie odebrania przez bezrobotnego postawionego mu do dyspozycji przez organ zatrudnienia świadczenia z Funduszu pracy?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura 16 sierpnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie właściwego zastosowania kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w art. 32 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 sierpnia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie właściwego zastosowania kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w art. 32 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
IUrząd Pracy jest jednostką organizacyjną Miasta, funkcjonującą jako samorządowa jednostka budżetowa. Urząd Pracy realizuje zadania określone w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i dokonuje wypłaty ze środków Funduszu Pracy świadczeń wynikających z tej ustawy bezrobotnym i poszukującym pracy. Ponadto Urząd realizuje projekt systemowy współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach poddziałania 6.1.3. Środki Funduszu Pracy na realizację projektu Urząd Pracy otrzymuje z MPiPS na wyodrębniony dla projektu rachunek bankowy, a refundacja środków z Europejskiego Funduszu Społecznego dla Funduszu Pracy odbywa się na poziomie Ministerstwa. Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego zawartym w piśmie z kwietnia 2010r. świadczenia wypłacone bezrobotnym - uczestnikom projektu - w ramach poddziałania 6.1.3 podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Na podstawie art. 35 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Urząd Pracy jako płatnik jest obowiązany do poboru zaliczek miesięcznych od świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy stosując najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, pomniejszoną o kwotę, o której mowa w art. 32 ust. 3 oraz o podlegającą odliczeniu składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Zdarza się, że Urząd wypłaca jednemu bezrobotnemu kilka razy w miesiącu świadczenia. Mogą to być różne świadczenia lub te same lecz za inny okres lub wyrównanie świadczenia ze względu na zmianę wysokości np. ze 100% zasiłku dla bezrobotnych na 120%.Wnioskodawca podaje przykład naliczenia różnych świadczeń w danym miesiącu, ale taka sama sytuacja będzie miała miejsce przy naliczeniu np. zasiłku dla bezrobotnych za dany miesiąc a następnie naliczenie na nowej liście w tym samym miesiącu za miesiąc poprzedni.
Przy obliczeniu zaliczki na podatek dochodowy zastosowano jedną kwotę wolną przy naliczeniu pierwszego świadczenia w miesiącu, natomiast przy naliczeniu następnego świadczenia przy obliczeniu zaliczki na podatek dochodowy kwota ta już nie jest brana pod uwagę bez względu na to czy w całości została wykorzystana w danym miesiącu, czy też nie.Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty