Interpretacja indywidualna z dnia 06.07.2010, sygn. IBPP4/443-934/10/EJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP4/443-934/10/EJ
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przez Gminę projektu polegającego na budowie boiska sportowego oddanego następnie w użyczenie
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2010r. (data wpływu 28 czerwca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowaną inwestycją pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 czerwca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowaną inwestycją pn. ..
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca rozpoczął realizację projektu pn. . Projekt objęty jest dofinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2009-2013, Oś priorytetowa 6 Spójność wewnątrzregionalna, działanie 6.2 Rozwój obszarów wiejskich. Projekt ma na celu podniesienie poziomu cywilizacyjnego miejscowości K., w gminie L. jako obszaru wiejskiego poprzez jego zrównoważony rozwój oraz wyrównywanie szans rozwojowych obszarów wiejskich i miejskich.
Projekt obejmuje budowę boiska sportowego o wymiarach 30m x 60m o nawierzchni z trawy syntetycznej wraz z ogrodzeniem, chodnikami, instalacją drenażową, przyłączem kanalizacji deszczowej, przełożeniem sieci teletechnicznej i montażem dwóch lamp solarnych do oświetlania obiektu. Boisko zlokalizowane jest przy budynku Szkoły Podstawowej, w którym mieści się także Publiczne Gimnazjum. Obiekt służył będzie przede wszystkim do prowadzenia zajęć z WF dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum oraz dzieci przedszkolnych, organizacji pozalekcyjnych zajęć sportowo-rekreacyjnych, a także do organizacji imprez sportowych m. in. rozgrywek piłkarskich międzyszkolnych na szczeblu gminnym i powiatowym. Ponadto z boiska korzystać będą kluby sportowe, a także dorośli mieszkańcy gminy w celach rekreacyjnych. Obiekt będzie także udostępniany zorganizowanym grupom młodzieży wypoczywającym na terenie gminy. Zasady korzystania z boiska sportowego określone zostaną w regulaminie. Mieszkańcy gminy i turyści wypoczywający na terenie gminy (np. zorganizowane grupy kolonijne, oazowe z opiekunami) będą mogli nieodpłatnie korzystać z obiektu w godzinach określonych w harmonogramie, sporządzanym przez opiekuna obiektu i zatwierdzonym przez dyrektora szkoły. Po zakończeniu budowy obiekt pozostanie własnością komunalną gminy. Administratorem boiska sportowego będzie dyrektor Szkoły Podstawowej w K. Przekazanie boiska sportowego Szkole Podstawowej do nieodpłatnego używania nastąpi na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego i umowy użyczenia. Realizowany przez gminę projekt należy do zadań własnych gminy, które obejmują w szczególności sprawy z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym) oraz edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym). Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. A zatem realizując powyższy projekt Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT, gdyż nabywane w związku z realizacją projektu towary i usługi będą służyły wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku VAT. Zgodnie z zasadą 7 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004r. podatek VAT nie jest wydatkiem kwalifikowanym z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie wytworzony przez końcowego beneficjenta lub indywidualnego odbiorcę w ramach programu pomocy zgodnie z art. 87 Traktatu oraz w przypadku pomocy finansowanej przez instytucję wyznaczoną przez Państwo Członkowskie. Z uwagi na powyższe podatek VAT został zaliczony do kosztów kwalifikowanych projektu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty