09.03.2009 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 09.03.2009, sygn. IBPP4/443-67/09/KG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP4/443-67/09/KG

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego działania.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2009r. (data wpływu 26 stycznia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lutego 2009r. (data wpływu 27 lutego 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją operacji w zakresie działania 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją operacji w zakresie działania 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 lutego 2009r. (data wpływu 27 lutego 2009r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-67/09/KG z dnia 18 lutego 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Lokalna Grupa Działania jest stowarzyszeniem funkcjonującym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20 poz. 104) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64 poz. 427 oraz z 2008r. Nr 98, poz. 634).

Zgodnie z art. 29 ust 1 pkt 1 wyżej wymienionej ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich, Minister właściwy do spraw rozwoju wsi określa w drodze rozporządzenia szczegółowe warunki i tryb przyznawania, wypłaty lub zwracania pomocy w ramach poszczególnych działań programu. Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 2013, do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT) uiszczany w związku z poniesieniem kosztów bieżących Lokalnej Grupy Działania (LGD), realizacją badań dotyczących obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju (LSR), informowaniem o obszarze objętym LSR, realizacji LSR oraz działalności LGD, szkoleniem pracowników LGD, członków zarządu i Rady, realizacją wydarzeń promocyjnych lub kulturalnych, aktywizowaniem społeczności lokalnej na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit a rozporządzenia nr 1698/2005. Pomoc jest przyznawana, jeżeli operacja jest zgodna z Lokalną Strategią Rozwoju.

Lokalna Grupa Działania złożyła w Biurze Rozwoju Regionalnego ( BRR) wniosek O wybór Lokalnej Grupy Działania (LGD) do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) oraz drugi wniosek o nazwie Wniosek o przyznanie pomocy na rok 2009 w ramach działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania (LGD).

W ramach wyżej wymienionego programu LGD działać będzie do 2015r. W każdym roku stowarzyszenie składać będzie wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 4.31 na rok kolejny. Przyznana w ramach działania 4.31 pomoc przeznaczona zostanie na pokrycie kosztów bieżącego funkcjonowania biura LGD (w tym utrzymanie pracowników, zakup sprzętu biurowego i materiałów biurowych), szkolenia pracowników i członków stowarzyszenia, organizowanie kampanii informacyjnej i promocyjnej na obszarze objętym LSR, realizację badań dotyczących obszaru objętego LSR. Wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawianymi na stowarzyszenie LGD.

LGD nie prowadzi działalności gospodarczej, a jej funkcjonowanie finansowane będzie ze składek członkowskich oraz z funduszy uzyskanych z wyżej wymienionego programu. W wyniku realizacji działania 4.31 stowarzyszenie nie będzie osiągało jakichkolwiek przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W ramach działania 4.31 pracownicy biura będą świadczyć nieodpłatną pomoc mieszkańcom obszaru objętego LSR w opracowywaniu projektów służących realizacji opracowanej przez LGD Lokalnej Strategii Rozwoju. W przyjętej strategii do końca 2015r. przewidziano zrealizowanie na obszarze objętym działaniem LGD 11 projektów Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej, 11 projektów Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw, 10 projektów Odnowa i rozwój wsi oraz 147 projektów Małe projekty". Te projekty mogą uzyskać dofinansowanie w zakresie od 50% do 75% wartości inwestycji ze środków dostępnych w ramach osi 4 Leader.

Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 2013. Będą one realizowane i rozliczane w BRR lub ARiMR (Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa) bezpośrednio przez beneficjentów składających wniosek o dofinansowanie projektu. Beneficjentami będą osoby fizyczne (w tym rolnicy, przedsiębiorcy), osoby prawne (stowarzyszenia, fundacje, Koła Gospodyń Wiejskich), jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W związku z powyższym, że LGD w roku 2008 nie prowadziło działalności gospodarczej, nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku realizacji operacji w zakresie działania 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, Lokalna Grupa Działania może uzyskać zwrot podatku od towarów i usług (VAT) naliczony przy nabyciu towarów i usług niezbędnych do realizowania wyżej wymienionej operacji...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku realizacji operacji w zakresie działania 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania nie będzie ona prowadziła działalności gospodarczej, nie będzie osiągała przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (VAT). Nie figuruje również w ewidencji podatników podatku VAT. W związku z powyższym LGD nie może uzyskać zwrotu podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego przy nabyciu towarów i usług niezbędnych do zrealizowania wyżej wymienionej operacji.

Na podstawie art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 50 000 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował operację w zakresie działania 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W związku z poniesieniem kosztów bieżących Lokalnej Grupy Działania (LGD), realizacją badań dotyczących obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju (LSR), informowaniem o obszarze objętym LSR, realizacji LSR oraz działalności LGD, szkoleniem pracowników LGD, członków zarządu i Rady, realizacją wydarzeń promocyjnych lub kulturalnych, aktywizowaniem społeczności lokalnej na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit a rozporządzenia nr 1698/2005. W ramach działania 4.31 pracownicy biura będą świadczyć nieodpłatną pomoc mieszkańcom obszaru objętego LSR w opracowywaniu projektów służących realizacji opracowanej przez LGD Lokalnej Strategii Rozwoju. W wyniku realizacji działania 4.31 Stowarzyszenie nie będzie osiągało jakichkolwiek przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego działania. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne