Interpretacja indywidualna z dnia 04.12.2008, sygn. IPPP1/443-1707/08-2/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP1/443-1707/08-2/IG
Czy w związku z zaszłym zdarzeniem faktycznym związanym z otrzymaniem i dokonaniem zapłaty za faktury dokumentujące zakup towarów i usług od tego samego kontrahenta mogę złożyć deklaracje na podatek VAT za miesiąc wrzesień i październik i dokonać odliczenia tego podatku jak i pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w następnym okresie rozliczeniowym?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 09 września 2008r. (data wpływu 12 września 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie złożenia deklaracji dla celów podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 września 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie złożenia deklaracji dla celów podatku od towarów i usług.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W dniu 15 września 2007 roku do II Urzędu Skarbowego w Warszawie wysłano listem poleconym zgłoszenie NIP-2 i VAT-R w celu dokonania rejestracji dla celów podatku VAT związanego z wykonywanymi pracami budowlanymi na terania Polski. Przez cały czas wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT na terenie Niemiec i tam też jego firma prowadzi działalność gospodarczą i składa regularnie deklaracje na podatek VAT. Numer podatkowy z datą 29 października 2007 roku otrzymał na początku listopada. Zgodnie z uzyskanymi informacjami w II Urzędzie Skarbowym Warszawa Śródmieście pierwszą deklarację na podatek VAT zobowiązany był do złożenia za miesiąc listopad 2007 roku i tak też uczynił. Jednakże w związku z przygotowaniem do wykonywania na terenie Polski usług budowlanych już w miesiącu wrześniu dokonał zakupu towarów i usług na faktury VAT od polskiego kontrahenta, u którego sam podatek VAT zapłacony za te towary i usługi wynosił ponad 100 tys. zł polskich. W związku z brakiem możliwości odliczenia faktury wrześniowej w deklaracji za miesiąc listopad 2007 roku złożył wniosek do II urzędu skarbowego o zgodę na odliczenie podatku VAT zawartego w tych fakturach, gdyż skoro przepisy polskie uzależniają dokonanie odliczenia od uzyskania potwierdzenia rejestracji tzn. że towary te mógł przyjąć jako remanent początkowy i domagać się uznania tego podatku VAT jako podatku od remanentu. Organ podatkowy odmówił wszczęcia postępowania podatkowego w tym zakresie i zalecił zwrócić się o interpretację podatkową. Od momentu złożenia wniosku w grudniu 2007 roku do dnia jego rozpoznania w sierpniu 2008 roku nie miał możliwości załatwienia sprawy i rozwiązania tego problemu. Obecnie pragnie złożyć deklaracje ze miesiąc wrzesień i październik i dokonać przysługującego mu odliczenia podatku VAT. Zgodnie z dowodem nadania dokumentów w dniu 15.09.2007 roku i odbiorem ich w II Urzędzie skarbowym w dniu l9.09.2007 roku przysługuje mi prawo odliczenia tego podatku VAT naliczonego w tych fakturach dokumentujących zakup.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty