Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.09.2007, sygn. III/443-6/07, Urząd Skarbowy w Radomsku, sygn. III/443-6/07
Czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług pomoc finansowa otrzymywana z ARiMR na zbiórkę i transportu zwłok zwierzęcych do zakładów uprawnionych do przetwarzania odpadów ?
Ze złożonego w dniu 18.06.2007 r. wniosku wynika, że XXX prowadzi działalność, między innymi w zakresie zbiórki zwłok zwierzęcych od producentów rolnych. Działalność ta objęta jest pomocą finansową otrzymywaną z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Warszawie.W latach 2004, 2005, 2006, 2007 XXX podpisała umowy na udzielanie powyższej pomocy w prowadzeniu działalności w zakresie zbiórki zwłok zwierzęcych: bydła, owiec, kóz i świń oraz transport tych zwłok do zakładów uprawnionych do przetwarzania odpadów kategorii 1 lub kategorii 2 z listy zakładów wskazanych przez Główny Inspektorat Weterynarii. XXX nie znajduje się na tej liście.Zgodnie z § 3 ust. 3 umów, "pomoc finansowa Agencji przysługuje wyłącznie na pokrycie kosztów działalności wykonywanej" od 01 stycznia do 31 grudnia danego roku.Do zadań XXX należy:- przyjęcie zgłoszenia od rolnika o padłym zwierzęciu, - odebranie zwłok z gospodarstwa rolnego i przetransportowanie ich do miejsca składowania,- transport zwłok z miejsca składowania do zakładu przetwarzającego.Do wyliczenia kwoty pomocy XXX bierze sumę wyliczeń:a. ilości zebranych zwłok zwierzęcych pomnożonych przez stawkę ustaloną przez ARiMR,b. koszt transportu liczony według stawki ustalonej przez ARiMR oraz ustalonych przez Agencję kilometrów dla danego powiatu, z którego zebrano zwłoki.Stawki stanowią załączniki do umowy.Umowa określa również, jakie kwoty może pobrać XXX od producenta rolnego za utylizację zwłok zwierzęcych.Od chwili otrzymywania pomocy XXX stosowała art. 29 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, czyli traktowała otrzymaną pomoc jak obrót i odprowadzała podatek VAT według stawki 7%.XXX przyjęła, że jeżeli zgodnie z postanowieniami umowy występują ograniczenia w poborze kwot od producentów rolnych za zbiór i transport zwłok zwierzęcych, dofinansowanie to jest również obrotem i podlega opodatkowaniu VAT.Pytanie XXX dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymywanej po dniu 01.05.2004 r. pomocy od ARiMR.Podatnik informuje, że część podmiotów, które tak jak XXX, otrzymują taką pomoc, nie traktuje tej pomocy jako obrót ale jako zwrot kosztów ponoszonych na tą działalność. Po dokładnej analizie umowy, XXX uważa, że to te podmioty mają rację. Pomoc ta nie jest obrotem i nie podlega przepisom ustawy o podatku VAT. XXX nadmienia, że jest w posiadaniu interpretacji Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mławie, który stwierdził, że jeżeli dofinansowanie wynika niejako z poniesionych kosztów związanych z prowadzoną działalnością, a taka sytuacja ma miejsce w przypadku pomocy finansowanej z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, wówczas dofinansowanie to nie będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług.Do wniosku w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego XXX dołączyła umowy zawarte w dniu 11.05.2004 r. i 04.04.2007 r.Tut. organ podatkowy uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę.Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz.U.Nr 54, poz. 535 z późn. zm./opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;2) eksport towarów;3) import towarów;4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.Stosownie do postanowień art. 29 ust. 1 powyższej ustawy w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31.05.2005 r. podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymane dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Zgodnie treścią art. 29 ust. 1 obowiązującą od 01.06.2005 r. podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.Z powyższej regulacji wynika więc, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny, to dofinansowanie to stanowi oprócz ceny, uzupełniający ję element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Takie dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą lub świadczeniem usług (dotacja przedmiotowa). Jeżeli taki związek bezpośredni nie występuje, tzn. podmiot otrzymuje dofinansowanie ogólne na pokrycie niezidentyfikowanych wprost kosztów działalności, to dofinansowanie takie nie podlega opodatkowaniu. Czy otrzymana dotacja, subwencje lub inna dopłata o podobnym charakterze podlega opodatkowaniu zależy od szczegółowych warunków ich przyznawania, określających cele realizowanego dofinansowania.Także w uzasadnieniu wyroku ETS w sprawie C-184/00 (Office des produits wallons ASBL v. Państwo Belgijskie) dot. art. 11(A)(1)(a) VI Dyrektywy (obecnie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE) podkreślono, że sam fakt, iż dofinansowanie wpływa na ostateczną cenę świadczenia, nie ma znaczenia dla uznania, czy powinno ono zwiększać podstawę opodatkowania VAT. W praktyce bowiem prawie zawsze dofinansowanie działalności podatnika wpływa w jakiś sposób na poziom stosowanych przez niego cen. Elementem istotnym wpływającym na ewentualne włączenie dofinansowania do podstawy opodatkowania, jest natomiast stwierdzenie, czy dotacje są przekazywane w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Opowiedziano się więc za takim rozumieniem przepisów, aby opodatkowanie dotacji następowało tylko w stosunku do takich dotacji, które odpowiadają całości lub części wynagrodzenia z tytułu takiej czynności. Dotacja powinna być związana także z konkretną, oznaczoną dostawą albo usługą.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty