Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.01.2007, sygn. 1424/1120/443/72/2006/IW, Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu, sygn. 1424/1120/443/72/2006/IW
Czy zakup części do wykonania naprawy samochodowej jest traktowany na równi ze sprzedażą tych części? Czy prawidłowo Podatniczka dokumentowała usługę naprawy samochodu wraz z częściami?
POSTANOWIENIE W dniu 20.10.2006r. Pani Jadwiga .... wystąpiła do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek dotyczy podatku od towarów i usług. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatniczka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie konserwacji i naprawy pojazdów samochodowych. W ramach swojej działalności gospodarczej podatniczka świadczy również usługi projektowania budowlanego i urbanistycznego, produkcję wyrobów budowlanych i ciesielskich oraz usługi fizjoterapeutyczne, które są zwolnione ze stosowania kasy rejestrującej do 31 grudnia 2006r. (PKWiU 85). Obroty w 2005r. z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej nie przekroczyły 40.000 zł. Również w bieżącym roku obroty te będą poniżej tej kwoty.Do 31 sierpnia 2006r. zakupione części samochodowe ( PKWiU 34.30) wykorzystywane były do napraw i konserwacji samochodów. Wszystkie wykonane przez Podatniczkę usługi naprawy potwierdzane są fakturą , w której nie wyszczególnione są wcześniej zakupione części.Pytanie Podatnika: Czy zakup części do wykonania naprawy samochodowej jest traktowany na równi ze sprzedażą tych części? Czy prawidłowo Podatniczka dokumentowała usługę naprawy samochodu wraz z częściami?Stanowisko Podatnika:W § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących w wykazie czynności, które nie mogą korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących bez względu na wysokość tych obrotów, brak jest usług naprawy samochodów. W paragrafie tym mowa jest o dostawie: części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3).Zdaniem Podatniczki nie dotyczy to jej zakresu wykonywanej działalności gospodarczej.Podatniczka uważa, że prawidłowo dokumentowała na fakturze usługę naprawy wraz z częściami, gdyż zakup części do pojazdów mechanicznych związany jest wyłącznie z naprawą, a nie ich sprzedażą. Zakupione części wliczane były prawidłowo w cenę usługi.Stanowisko Organu Podatkowego:Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu wyjaśnia, iż na podstawie przepisu art. 111 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Na podstawie § 3 ust.1 pkt 3 oraz § 3 ust.5 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących ( Dz. U. z 2006r. nr 51 poz. 375), do dnia 31 grudnia 2006 roku zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania. Powyższe zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2006r. przekroczenie obrotu w wysokości 40000 zł., z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.Wg oświadczenia Pani Jadwigi ......... do dnia złożenia niniejszego wniosku oraz w 2005r. nie przekroczyła obrotów na rzecz osób fizycznych powodujących utratę prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatniczka zajmuje się m.in. naprawą samochodów do których kupuje i montuje części i akcesoria, czyli części te sprzedawane są w ramach usługi. Na mocy § 4 pkt 4 w/w rozporządzenia zwolnień z ewidencjonowania nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.1), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep (PKWiU 34.2), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3). Powyższy przepis wszedł w życie z dniem 1 września 2006r.Według uregulowań prawnych zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1, w/w ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z przepisu tego wynika, że ustawodawca odróżnia sprzedaż towarów i świadczenie usług. Dlatego też wykonanie usługi zawsze oznaczać będzie czynność a nie użyte do niej materiały. W związku z tym, iż nie dokonuje Pani dostawy towarów wymienionych w §4 pkt 4 rozporządzenia, a jedynie świadczy Pani usługi, do których wykonania potrzebne są części lub akcesoria, czyli usługa ta traktowana jest jako całość naprawy, gdzie nie ma rozgraniczenia na świadczenie usług i dostawę towarów, powyższe wyłączenie nie będzie miało zastosowania. Wobec powyższego nie powstanie u Pani obowiązek instalacji kasy rejestrującej. Mieć należy na względzie, że właściwym do sklasyfikowania towarów i usług i uznania danej czynności za sprzedaż usługi czy za sprzedaż towaru jest Urząd Statystyczny. Pamiętać również należy o tym, że każdy podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności (również w zakresie klasyfikacji) oraz prawidłowego jego opodatkowania. W przypadku, gdy podatnik ma wątpliwości dotyczące klasyfikacji statystycznych właściwych dla sprzedawanego przez niego towaru lub wykonywanych usług, może się zwrócić do właściwego dla siedziby podmiotu urzędu statystycznego w celu właściwego sklasyfikowania wyrobu lub usługi ( od dnia 01.01.2003r. Urząd Statystyczny w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź).Pouczenie:Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997r. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez Organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty