06.06.2019 Obrót gospodarczy

Wyrok SN z dnia 6 czerwca 2019 r., sygn. II CSK 200/18

Dopiero jeżeli wykładnia tekstu umowy budzi wątpliwości, zachodzi potrzeba ustalenia rzeczywistej treści umowy przy uwzględnieniu oświadczeń woli stron składanych przed i w trakcie zawierania umowy, według ich rozumienia przez każda ze stron. Na tym etapie wykładni ma także znaczenie zachowanie się stron po zawarciu umowy oraz w trakcie jej wykonywania.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Małgorzata Manowska (przewodniczący)

SSN Tomasz Szanciło (sprawozdawca)

SSN Kamil Zaradkiewicz

w sprawie z powództwa P. Spółki Akcyjnej w T. przeciwko H.PL Spółce Akcyjnej w S. o zapłatę, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej w dniu 6 czerwca 2019 r., skargi kasacyjnej strony pozwanej od wyroku Sądu Apelacyjnego w (...) z dnia 8 listopada 2017 r., sygn. akt I ACa (...),

uchyla zaskarżony wyrok i sprawę przekazuje Sądowi Apelacyjnemu w (...) do ponownego rozpoznania i rozstrzygnięcia o kosztach postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Powód P. S.A. w T. (dalej: P.) wniósł o zasądzenie od pozwanego H.pl S.A. w S. (dalej: H.) kwoty 773.690,60 zł wraz z ustawowymi odsetkami od dnia 10 sierpnia 2014 r. i kosztami procesu, jako wierzytelności nabytej od S. sp. z o.o. w W. (dalej: S.) z tytułu realizacji umowy o świadczenie usług doradczych z dnia 7 marca 2013 r.

W odpowiedzi na pozew pozwana spółka wniosła o oddalenie powództwa i zasądzenie na jej rzecz kosztów procesu.

Wyrokiem z dnia 6 maja 2016 r. Sąd Okręgowy w S. zasądził od pozwanego na rzecz powoda dochodzona kwotę wraz z ustawowymi odsetkami i kosztami procesu.

Sąd Okręgowy ustalił, że S. wykonuje projekty doradcze, consultingowe, eksperckie w obszarze call-center, zajmuje się procesami związanymi z obsługą klienta i optymalizacją tych procesów. Spółka H. zajmuje się zaś działalnością związaną z oprogramowaniem, doradztwem w zakresie informatyki, zarządza urządzeniami informatycznymi, przetwarza dane, zarządza stronami internetowymi (hosting), prowadzi działalność usługową w zakresie technologii informatycznych i komputerowych. W2012 r., przed rozpoczęciem współpracy z S., doszło do przesunięć kadrowych w Dziale Obsługi Klienta (DOK) pozwanego, polegających na przeniesieniu pracowników do innych działów. Współpraca między pozwanym a S. rozpoczęła się jesienią 2012 r. Przeprowadzony przez S. audyt wykazał, że DOK pozwanego jest stabilną strukturą, lecz źle zorganizowaną i nieefektywną, pracownicy działu są źle zmotywowani, wydajność pracy jest niska, funkcjonujący w DOK system raportowania jest daleki od obowiązujących w tej dziedzinie standardów. Przed przeprowadzeniem audytu zarząd H. planował przesunięcie Działu Technicznego (DT), przyporządkowanego do DOK, do Działu IT, gdyż osoby z DT, posiadając wiedzę specjalistyczną i uprawnienia administracyjne, zajmowały się rozwiązywaniem problemów o większym stopniu skomplikowania.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty