29.03.2017 Obrót gospodarczy

Wyrok SN z dnia 29 marca 2017 r., sygn. I CSK 395/16

Zarzut naruszenia art. 231 k.p.c. w ogóle nie może być podstawą skargi kasacyjnej, ponieważ jako dotyczący ustalenia faktów objęty jest wyłączeniem przewidzianym w art. 3983 § 3 k.p.c.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Grzegorz Misiurek (przewodniczący)

SSN Roman Trzaskowski (sprawozdawca)

SSN Bogumiła Ustjanicz

w sprawie z powództwa T. spółki z o.o. w ( ... ) przeciwko T. S. spółce z o.o. w ( ... ) o zapłatę, po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Cywilnej w dniu 29 marca 2017 r., skargi kasacyjnej strony pozwanej od wyroku Sądu Apelacyjnego w ( ... ) z dnia 20 stycznia 2016 r., sygn. akt I ACa .../15,

1. Oddala skargę kasacyjną.

2. Zasądza od strony pozwanej na rzecz strony powodowej 10 800 zł (dziesięć tysięcy osiemset zł) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Pozwem wniesionym w dniu 5 grudnia 2012 r. T. sp. z o.o. domagała się zasądzenia od T.S. sp. z o.o. kwoty 21 338 485 zł wraz z ustawowymi odsetkami od dnia 1 stycznia 2010 r. tytułem odszkodowania za niewykonanie zobowiązania wynikającego z umowy zawartej w dniu 31 grudnia 1999 r. między powódką, pozwanym i P. sp. z o.o., w brzmieniu zmienionym aneksem z dnia 26 września 2000 r.

Zgodnie z § 1 tej umowy uregulowano w niej "warunki współpracy" dotyczącej dwóch obszarów: produkcji i emisji w T. programów "L." oraz zakupu czasu antenowego dla emisji ogłoszeń i reklam T.S. na antenie T..

Spór między stronami i roszczenie powódki wiąże się z drugim obszarem współpracy. W tej kwestii strony ustaliły w umowie, że "T. będzie (...) emitowała płatne ogłoszenia wyników losowań gier, transmitowanych w programie T., o czasie emisyjnym i w paśmie (w porze) uzgodnionymi z T.S." oraz że "Płatne ogłoszenia wyników losowań będą zakupywane przez T.S. w Biurze Reklamy T. - P., zgodnie z zasadami zakupu reklam Biura Reklamy T. - P. według aktualnych cen stosowanych przez P. Sp. z o.o." (§ 9 pkt 1 umowy).

Pozwany zobowiązał się do "zakupu za pośrednictwem P. lub upoważnionej przez T. Agencji czasu antenowego dla emisji ogłoszeń - wyników losowań, Reklam w programie T. w okresie obowiązywania niniejszej umowy" (§ 9 pkt 2 in principio umowy); zobowiązał się też, "że dla wszystkich gier liczbowych i loterii pieniężnych T.S. (.) będzie traktował T. jako strategicznego partnera w kampaniach telewizyjnych" (§ 10 zd. 1 umowy w brzmieniu nadanym aneksem z dnia 26 września 2009 r.). W związku z tym pozwany zobowiązał się - niewykonanie tego zobowiązania jest źródłem roszczenia odszkodowawczego powódki -do "wydatków na kampanie telewizyjne w rozmiarze nie mniejszym niż 75% wydatków dla T. i nie większym niż 25% dla pozostałych stacji o charakterze uzupełniającym; jednocześnie wydatki T.S. na kampanie telewizyjne w programach T. będę nie mniejsze niż:

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty