Wyrok SN z dnia 4 listopada 2015 r., sygn. II PK 36/15
Zmiana pracodawcy w trybie art. 231 § 1 k.p. nie stanowi kryterium dyskryminacyjnego według art. 113 i art. 183a k.p.
Biuletyn SN Izby Pracy Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych nr 3/2016
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Jerzy Kuźniar (przewodniczący)
SSN Zbigniew Korzeniowski (sprawozdawca)
SSN Halina Kiryło
w sprawie z powództwa W. G. przeciwko "PKP " SA Zakład [...] o odszkodowanie z tytułu naruszenia zasad równego traktowania w zatrudnieniu, ustalenie, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych w dniu 4 listopada 2015 r., skargi kasacyjnej powoda od wyroku Sądu Okręgowego w G. z dnia 26 czerwca 2014 r.,
I. oddala skargę kasacyjną,
II. nie obciąża powoda kosztami postępowania kasacyjnego strony pozwanej.
Uzasadnienie
Sąd Okręgowy w G. wyrokiem z 26 czerwca 2014 r. oddalił apelację powoda W. G. od wyroku Sądu Rejonowego w G. z 28 marca 2014 r., którym oddalono jego powództwo o odszkodowanie za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu oraz ustalenie wysokości wynagrodzenia zasadniczego w kwocie 1.746,12 zł na przyszłość. Powód rozpoczął pracę w PKP w 1984 r. Był zatrudniony w P. Zakładzie Przewozów Regionalnych w G. Od 1 września 2008 r. stał się pracownikiem PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. Oddział Przewozów Międzywojewódzkich (PKP PR OPM). Przejęcie powoda w trybie art. 23 § 1 k.p. wiązało się z zawarciem 30 lipca 2008 r. przez Związek Pracodawców Kolejowych oraz Ponadzakładowe Organizacje Związkowe "Porozumienia w sprawie gwarancji pracowniczych związanych z realizacją zmian organizacyjnych w niektórych spółkach grupy PKP". Od 1 grudnia 2008 r. w trybie art. 23 § 1 k.p. powód stał się pracownikiem PKP [...]. W związku z uzyskaniem przez Zakład [...] spółki PKP Intercity statusu pracodawcy, od 1 września 2009 r. powód stał się pracownikiem pozwanego PKP Intercity SA. Powód jest zatrudniony w pozwanym zakładzie na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony w pełnym wymiarze czasu pracy na stanowisku kierownika pociągu. Przejęcie pracowników PKP Przewozy Regionalne przez PKP PR OPM, a następnie PKP Intercity SA wiązało się z realizacją strategii rządowej. Przejęcie miało charakter systemowy i polegało na przejęciu pracowników świadczących w PKP Przewozy Regionalne pracy w pociągach międzywojewódzkich. Po przejęciu pracowników z PKP PR OPM liczba pracowników PKP Intercity SA wzrosła o około 3,5 tys. osób. Zasady tego przejęcia określone zostały w porozumieniu z 30 lipca 2008 r. Zgodnie z jego treścią PKP Intercity SA zobowiązała się do zawarcia z przejętymi pracownikami umów na dotychczasowych warunkach, zagwarantowała, że do 31 grudnia 2010 r. nie będzie stosować wobec przejętych pracowników w tym powoda, zmian warunków pracy w zakresie miejsca wykonywania pracy w trybie art. 42 k.p. oraz zobowiązała się do niezwłocznego podjęcia działań w celu zawarcia protokołu dodatkowego do obowiązującego w spółce ZUZP lub zawarcia nowego, jednolitego dla wszystkich pracowników PKP Intercity SA zuzp. Do czasu zawarcia protokołu dodatkowego lub nowego układu, jednak nie dłużej niż przez okres 24 miesięcy, PKP Intercity SA zagwarantowała stosowanie w stosunku do powoda postanowień ZUZP dla pracowników PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o., zawartego 5 listopada 2004 r. W przypadku nie zawarcia w terminie określonym w Porozumieniu protokołu dodatkowego lub nowego zuzp, pracodawca zobowiązał się wydać regulamin wynagradzania w trybie art. 77 k.p. W ślad za Porozumieniem przekazane zostały związkom zawodowym wszelkie informacje o warunkach zatrudnienia przejmowanych pracowników. Do końca 2010 r. nie doszło do zawarcia protokołu dodatkowego do obowiązującego w spółce ZUZP ani nowego, jednolitego dla wszystkich pracowników PKP Intercity SA zuzp. W okresie tym do wynagrodzenia powoda miały zastosowanie zasady określone w ZUZP dla PKP Przewozów Regionalnych sp. z o.o. z 2004 r. oraz wydane na jego podstawie regulaminy, w tym regulamin premiowania. Do pracowników będących przed 1 grudnia 2008 r. pracownikami PKP Intercity SA oraz do nowozatrudnionych pracowników, miały w tym okresie zastosowanie postanowienia ZUZP dla PKP Intercity. Objęcie poszczególnych grup pracowników odmiennym reżimem prawnym spowodowało różnice w wysokości wynagrodzeń. Różnice w wynagradzaniu dotyczyły w szczególności wysokości premii za odprawę podróżnych pociągu oraz diet drużyn pociągowych. 1 stycznia 2011 r. ujednolicono stawkę premiową za odprawę podróżnych w stosunku do wszystkich pracowników. Z uwagi na niemożność wypracowania wspólnego stanowiska ze stroną związkową PKP Intercity SA nie udało się zawrzeć zuzp regulującego w sposób jednolity sytuację prawną wszystkich pracowników spółki. W tej sytuacji pozwany wypowiedział powodowi 24 września 2010 r. dotychczasowe warunki umowy o pracę z zachowaniem okresu wypowiedzenia w związku z wejściem w życie 1 stycznia 2011 r. Regulaminu wynagradzania dla pracowników PKP Intercity SA [...]. Powód przyjął zaproponowane mu warunki zatrudnienia. Z dniem wprowadzenia tej regulacji wszystkich pracowników obowiązują te same zasady dotyczące wypłaty wynagrodzenia zasadniczego, premii oraz dodatków. Wysokość wynagrodzenia zasadniczego dla poszczególnych stanowisk pracy została zawarta w tabelach wynagrodzeń w zasadniczych. Kategorie zaszeregowania, grupy oraz stawki wynagrodzenia stanowią odzwierciedlenie propozycji zawartych w projekcie układu zbiorowego.16 września 2011 r. pozwany wypowiedział powodowi warunki umowy o pracę wskazując, iż z dniem 1 stycznia 2012 r. warunki pracy i płacy, regulowane dotychczas postanowieniami PZUZP oraz Regulaminu wynagradzania dla pracowników PKP Intercity SA [...] obowiązującego od 1 stycznia 2011 r., określać będą postanowienia obowiązującego u pozwanego pracodawcy Regulaminu oraz nowego Regulaminu wynagradzania dla pracowników PKP Intercity SA [...]. Wynagrodzenie powoda mieści się w przedziale wynagrodzeń określonym obecnie obowiązującymi u pozwanego przepisami płacowymi. Wysokość wynagrodzenia powoda jest niższa niż wynagrodzenie innych pracowników zatrudnionych na takim samym stanowisku. Aktualne wynagrodzenie zasadnicze powoda wynosi 1.716 zł, natomiast średnie wynagrodzenie za okres od sierpnia do października 2011 r. wynosiło 2.894,46 zł. Pozwany podejmuje działania w celu zniwelowania różnic płacowych występujących w grupach zawodowych. W okresie od przejęcia powoda w 2008 r., kiedy otrzymywał wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 1.375 zł, wynagrodzenie to wzrastało do 1.485 zł w lipcu 2011 r.,1.605 zł we wrześniu 2012 r. oraz 1.716 zł we wrześniu 2013 r. Część pracowników przejętych z PKP PR OPM nadal obsługuje tylko pociągi TLK, zaś dotychczasowi pracownicy PKP Intercity SA pociągi kwalifikowane, tj. EC, EIC. Praca na obu kategoriach pociągów sprowadza się do podobnych czynności, przy czym wymagania co do standardów obsługi pociągów EC i EIC są wyższe. Obecnie aby obsługiwać pociąg linii EC i EIC należy zdać wewnętrzny egzamin.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty