Uchwała SN z dnia 5 kwietnia 2007 r. sygn. I PZP 4/07
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Zbigniew Myszka (przewodniczący)
SSN Katarzyna Gonera
SSN Józef Iwulski (sprawozdawca)
Protokolant Ewa Wolna
w sprawie z powództwa Teresy K
przeciwko Urzędowi Miasta w K
o przywrócenie do pracy i zapłatę,
po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych w dniu 5 kwietnia 2007 r.,
zagadnienia prawnego przekazanego przez Sąd Okręgowy - Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w K
postanowieniem z dnia 4 stycznia 2007 r.,
"czy w przypadku zaistnienia podstaw do rozwiązania umowy o pracę z pracownikiem samorządowym upoważnionym do wydawania decyzji administracyjnej w imieniu prezydenta miasta na podstawie art. 24 k ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r. z późniejszymi zmianami), stosuje się art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy (Dz. U. Nr 35 poz. 163 z 1983 r. z późniejszymi zmianami) oraz art. 52 par. 3 kodeksu pracy?"
podjął uchwałę:
Do rozwiązania umowy o pracę w trybie określonym w art. 24k ust. 3 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jednolity tekst: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) z osobą wydającą decyzje administracyjne w imieniu wójta stosuje się art. 52 § 3 k.p., nie stosuje się natomiast art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy (Dz. U. Nr 35, poz. 163 ze zm.).
UZASADNIENIE
Sąd Okręgowy-Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w K przedstawił rozpoznawane zagadnienie prawne do rozstrzygnięcia Sądowi Najwyższemu w następującym stanie sprawy. Wyrokiem z dnia 25 maja 2006 r. Sąd Rejonowy -Sąd Pracy w K oddalił powództwo Teresy K przeciwko Urzędowi Miasta i Gminy w K o przywrócenie do pracy oraz o zasądzenie wynagrodzenia za cały okres pozostawania bez pracy. W toku postępowania dowodowego ustalono, że powódka była zatrudniona w Urzędzie Miasta K od 1997 r., w tym do 12 sierpnia 1998 r. na stanowisku inspektora w referacie praw jazdy Wydziału Komunikacji. Ponadto pełniła funkcję społecznego inspektora pracy. W tym okresie powódka nie posiadała uprawnienia do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu Prezydenta Miasta K. W dniu 30 sierpnia 2004 r. powódka otrzymała upoważnienie do wydawania takich decyzji zgodnie z nowym zakresem czynności z dnia 12 sierpnia 2004 r. Upoważnienie to odwołano z dniem 31 maja 2005 r. Przez cały okres obowiązywania upoważnienia powódka nie wydała żadnej decyzji administracyjnej. W dniu 30 sierpnia 2004 r. powódka otrzymała informację, że z uwagi na udzielenie jej tego samego dnia upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych powinna złożyć oświadczenie majątkowe. Powódka złożyła takie oświadczenie. W dniu 4 maja 2005 r. poinformowano powódkę, że powinna złożyć oświadczenie majątkowe za rok 2004 w terminie do 30 kwietnia 2005 r. Oświadczenie to złożyła 5 maja 2005 r. Pismem z dnia 30 maja 2005 r. pozwany rozwiązał z powódką umowę o pracę na podstawie art. 24k ust. 3 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jednolity tekst: Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), bez przeprowadzenia konsultacji z organizacją związkową reprezentująca powódkę i bez uzyskania zgody zakładowej komisji NSZZ "Solidarność" Pracowników UMK.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty