Wyrok SN z dnia 8 czerwca 2001 r., sygn. I PKN 453/00

Zmiany organizacyjne, które nie pozostają w związku przyczynowym z koniecznością lub potrzebą zwolnienia konkretnego pracownika, nie stanowią uzasadnionej przyczyny wypowiedzenia umowy o pracę (art. 45 § 1 KP).

 

Przewodniczący SSN Teresa Flemming-Kulesza (sprawozdawca),

Sędziowie SN: Katarzyna Gonera, Roman Kuczyński.

Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu w dniu 8 czerwca 2001 r. sprawy z powódz­twa Barbary S. przeciwko Urzędowi Miasta i Gminy w Ś. o przywrócenie do pracy, na skutek kasacji strony pozwanej od wyroku Sądu Okręgowego-Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych we Wrocławiu z dnia 9 marca 2000 r. [...]

oddalił kasację.

Uzasadnienie

Sąd Rejonowy-Sąd Pracy w Jeleniej Górze wyrokiem z dnia 27 października 1999 r. oddalił powództwo Barbary S. przeciwko Urzędowi Miasta i Gminy w Ś. o przywrócenie do pracy.

Rozstrzygnięcie zostało oparte na następujących ustaleniach faktycznych. Powódka była zatrudniona w pozwanym Urzędzie na podstawie umowy o pracę z 2 stycznia 1973 r. na stanowisku referenta do spraw organizacyjno-administracyjnych, następnie mianowana została 1 października 1983 r. na stanowisko inspektora, po czym strony ponownie zawarły umowę o pracę z 25 stycznia 1991 r. na stanowisku inspektora do spraw księgowości. Zgodnie z regulaminem organizacyjnym i strukturą organizacyjną Urzędu Miasta i Gminy wprowadzoną uchwałą nr 31/XII/94, skarbniko­wi Miasta i Gminy podlegał referat budżetowo-księgowy, w którego skład wchodzili pracownicy zatrudnieni na stanowiskach: inspektora do spraw wymiaru podatków (R.S.), dwóch inspektorów do spraw księgowości budżetowej (B.P. i J.S.), dwóch inspektorów do spraw księgowości podatkowej (M.K. i powódka Barbara S.), inspek­tora do spraw płac i rozliczeń podatkowych (J.S.) i kasjera-inspektora „do spraw ko” (U.F.). Do obowiązków powódki należało prowadzenie księgowości podatkowej zgodnie z instrukcją Ministra Finansów w zakresie podatku rolnego od rolników indy­widualnych, podatku od nieruchomości od osób fizycznych, opłaty targowej, opłaty skarbowej, opłaty z tytułu dzierżawy mienia PFZ, sum do wyjaśnienia, podatków zniesionych, opłat eksploatacyjnych i różnych opłat. Halina K. zajmowała się podob­nymi czynnościami, lecz dotyczącymi jednostek uspołecznionych. W tej strukturze organizacyjnej, oprócz pracowników referatu budżetowo-księgowego i Urzędu Stanu Cywilnego, wszyscy pozostali pracownicy zajmowali samodzielne stanowiska podległe burmistrzowi. Były wśród nich Bogusława P. - inspektor do spraw planowania i kadr oraz Barbara P. - inspektor do spraw zasobów lokalowych i gospodarki komu­nalnej. W lutym 1999 r. zatrudnionych było 35 pracowników. Uchwałą nr 35/VII/99 Rady Miasta i Gminy Ś. z 25 lutego 1999 r. zatwierdzono nowy regulamin organiza­cyjny Urzędu Miasta i Gminy w Ś. wraz z nową strukturą organizacyjną. W nowej strukturze skarbnikowi Gminy podlega referat budżetu, podatków i planowania, w skład którego wchodzą: zastępca skarbnika (R.S.), dwa stanowiska do spraw księgowości budżetowej (B.P. i J.S.), stanowisko do spraw płac i ubezpieczeń (J.S.), sta­nowisko do spraw wymiaru podatków i opłat (H.K.), stanowisko do spraw podatków i planowania (B.P.), stanowisko do spraw księgowości podatków i mienia gminnego (B.P.). Część obowiązków powódki przejęła B.P., która wykonuje też część czynności wykonywanych dotąd przez H.K. Pozostałe obowiązki powódki wykonuje teraz B.P., oprócz należących do niej już uprzednio obowiązków w zakresie planowania. W referacie budżetu, podatków i planowania zlikwidowano stanowisko kasjera, a wszystkie wpłaty przyjmuje Bank Spółdzielczy w Ś. U.F., która była kasjerem i „prowadziła nadzór nad kulturą”, została przeniesiona na stanowisko inspektora do spraw ewidencji działalności gospodarczej w Urzędzie Stanu Cywilnego. Umowę o pracę wypowiedziano powódce. Obecnie zatrudnionych jest 34 pracowników. Geodeta gminny wykonuje swe obowiązki na podstawie umów zlecenia. Zmiany wprowadzone w referacie budżetu, podatków i planowania doprowadziły do równomiernego obciążenia pracą wszystkich stanowisk i były wymuszone wprowadzeniem od stycz­nia 1999 r. nowych aktów prawnych w zakresie rozliczeń budżetowych. Zmiany te doprowadziły do faktycznej likwidacji stanowiska pracy i w efekcie do zmniejszenia zatrudnienia w Urzędzie. Pracownice, wśród których burmistrz dokonywał wyboru osoby do zwolnienia, mają podobne wykształcenie i podobny staż pracy. Pracodaw­ca zwalniając powódkę nie kierował się względami osobistymi. Sąd Rejonowy uznał, że „przyczyna wypowiedzenia była prawdziwa”.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty