24.05.2023 Kadry i płace

Wyrok NSA z dnia 24 maja 2023 r., sygn. III OSK 4/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie: sędzia NSA Mirosław Wincenciak sędzia del. WSA Beata Jezielska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 24 maja 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Okręgowego Inspektora Pracy w Rzeszowie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 9 września 2021 r. sygn. akt II SA/Rz 785/21 w sprawie ze skargi M. Sp. z o.o. z siedzibą w C. na decyzję Okręgowego Inspektora Pracy w Rzeszowie z dnia 9 marca 2021 r. nr RZ-OSE.5112.1.2021.2 w przedmiocie zapewnienia na stanowiskach pracy właściwej temperatury oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z 9 września 2021 r. (sygn. akt II SA/Rz 785/21) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie, po rozpoznaniu sprawy ze skargi M. Sp. z o.o. z siedzibą w C. na decyzję Okręgowego Inspektora Pracy w Rzeszowie z 9 marca 2021 r. w przedmiocie zapewnienia na stanowiskach pracy właściwej temperatury, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity na dzień orzekania przez WSA Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm., dalej jako: p.p.s.a.), uchylił zaskarżoną decyzję.

W uzasadnieniu wyroku podniesiono, że decyzją z 5 lutego 2021 r. Inspektor Pracy zobowiązał Spółkę do zapewnienia na stanowiskach pracy stałej, zlokalizowanych w magazynie w C., właściwej temperatury pracy, nie niższej niż 14° C. Termin wykonania decyzji określił na 5 marca 2021 r. Następnie, w wyniku rozpatrzenia odwołania, zaskarżoną na wstępie decyzją Okręgowy Inspektor Pracy, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 k.p.a. oraz art. 19 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2019 r., poz. 1251, dalej jako: u.P.I.P.) uchylił zaskarżoną decyzję w części dotyczącej terminu jej wykonania i w tym zakresie orzekł o nowym terminie wykonania do dnia 30 kwietnia 2021 r. W uzasadnieniu decyzji organ odwoławczy wyjaśnił, że zgodnie z wymaganiami przepisu § 30 rozporządzenia MPiPS z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy nie niższą niż 14°C, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. Ustalono, że rodzaj prowadzonej w poszczególnych pomieszczeniach hali magazynowej działalności (magazynowanie i dystrybucja mebli) nie powoduje wystąpienia względów technologicznych do utrzymywania w pomieszczeniach niższej temperatury. Spełniona zatem została określona w art. 11 pkt 2 u.P.I.P. przesłanka nakazania usunięcia stwierdzonych uchybień w ustalonym terminie, gdyż naruszenie dotyczyło przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Mając jednak na uwadze, że termin realizacji decyzji nakazowej upłynął w trakcie postępowania odwoławczego, organ II instancji uchylił decyzję I instancji w części określającej termin jej wykonania i w tym zakresie orzekł co do istoty, ustalając nowy termin wykonania decyzji.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty