11.07.2023

Wyrok NSA z dnia 11 lipca 2023 r., sygn. III OSK 2602/21

Samorząd terytorialny

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak sędzia del. WSA Maciej Kobak Protokolant: sekretarz sądowy Paulina Gromulska po rozpoznaniu w dniu 11 lipca 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Powiatu N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 grudnia 2019 r. sygn. akt II SA/Wa 1284/19 w sprawie ze skargi Wojewody Mazowieckiego na uchwałę Rady Powiatu N. z dnia 30 listopada 2018 r. nr [...] w przedmiocie zasad przyznawania diet oraz podróży służbowych radnych 1. uchyla zaskarżony wyrok i stwierdza nieważność uchwały Rady Powiatu N. z dnia 30 listopada 2018 r., nr [...], w przedmiocie zasad przyznawania diet oraz podróży służbowych radnych, w całości; 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 13 grudnia 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 1284/19, po rozpoznaniu skargi Wojewody Mazowieckiego na uchwałę Rady Powiatu N. z dnia 30 listopada 2018 r., nr [...], w przedmiocie zasad przyznawania diet oraz podróży służbowych radnych – stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały w zakresie § 1, § 2, § 3 i § 4.

Jak wskazał Sąd pierwszej instancji Wojewoda Mazowiecki, działając na podstawie art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1990 r. o samorządzie powiatu (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r. poz. 551 z późn. zm.) – dalej: "u.s.p." oraz art. 3 § 2 pkt 5, art. 13 § 2 i art. 50 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) – dalej: "P.p.s.a.", wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na powyższą uchwałę domagając się stwierdzenia jej nieważności z wyłączeniem postanowień § 5, § 6, § 7 i § 8.

Wojewoda Mazowiecki zarzucił, że zaskarżona uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem art. 21 ust. 4, ust. 4a ust. 5 i ust. 8 u.s.p., poprzez jego błędne zastosowanie. W ocenie organu dieta powinna zostać określona w uchwale poprzez ustalenie konkretnej kwoty za udział w każdym odbytym posiedzeniu sesji, czy też komisji, ewentualnie w ustalonej kwocie, która ulega proporcjonalnemu obniżeniu z uwzględnieniem wszystkich dni w miesiącu kalendarzowym za każdy dzień nie wykonywania funkcji określonej w uchwale. Ponadto dieta nie może przekroczyć limitu określonego w ustawie. Zdaniem Wojewody przepisy zawarte w § 3 i § 4 przedmiotowej uchwały powinny zostać unieważnione z uwagi na ich wewnętrzne powiązanie z § 1 i § 2 ustalającymi wysokość diet i zasady ich potrącenia. Brak skargi w zakresie § 8 zaskarżonej uchwały wynika ze zmiany wprowadzonej w § 1 uchwały.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne